Ryanair klager til EU over danske forhold

ryanair frank jensenPROTEST: Europas største flyselskab vil ikke finde sig i den behandling, selskabet får i Danmark og slet ikke, at nogle byer som København og Albertslund boykotter gennem forbud.

Før eller siden måtte en protest fra Ryanair havne hos EU over forholdene i Danmark i forbindelse med premieren og den hede efterfølgende debat. Irerne har truet med det flere gange, og i går meddelte selskabet, at man har sendt en formel klage til EU Kommissionen over tilstandene i Danmark.

På pressemeddelelsen fra Ryanair forstår man, at klagen indeholder flere punkter. Formentligt om modtagelsen i Københavns Lufthavn af første fly samt om ”den danske model”.

I går gik brevet til EU Kommissionen, som omtaler bassale frihedsrettigheder, der protesteres primært mod at ”at borgmestrene i København og Albertslund bryder EU-loven ved at forbyde deres ansatte på tjenesterejser at rejse med flyselskabet.” Man forventer at EU straks griber ind.

Herefter gentages, at Ryanair samarbejder med handlingsselskaber i både Billund og København, hvis medlemmer er medlemmer af danske fagforeninger og arbejder efter danske overenskomster. Det er bare heller ikke dem det drejer sig om.

Og hvad flypersonalet angår, så tjener en kaptajn op til 150.000 euro om året og en kabineansat 35.000 euro. Disse oplysninger er gået igen i flere pressemeddelelser fra Ryanair i den senere tid.

Meddelelsen om klagen til EU kom kort efter, at Ryanair kunne oplyse, at man i det forløbne regnskabsår har haft 90,6 mio. passagerer og er størst hvad det angår i Europa.

Overskuddet efter skat blev 6,5 mia. kr. Der er bestilt 383 Boeing 737 fly de næste otte år.

Har det noget med klagen til EU at gøre? Nej, overhovedet ikke. Det viser blot hvilken kæmpe både danske borgmestre og fagforeninger er gået i lag med.

Spørgsmålet er nu om henvendelsen får nogen indflydelse på, om Arbejdsretten 15. juni afgiver en kendelse, eller vælger at sende den videre i systemet til Bruxelles.

Ryanair regner givetvis med det sidste, mens fagforeningerne håber på det første.