Ryanair truer personale – de sælger ikke nok

Kabinepersonalet i det irske lavprisselskab skal sælge skrabelodder og parfume til de rejsende, men nu er selskabet ude med riven efter de ansatte, der ikke får kunderne til at købe ekstra ind under flyturen.

Det skriver den britiske avis The Guardian, som har set breve fra to af de selskaber, Ryanair henter sit kabinepersonale fra. Selv om Ryanair tidligere har sagt, at der ikke er specifikke salgsmål, står der i brevet, at de ansatte alt for ofte ikke får solgt for 50 Euro: ”Det er ikke acceptabelt, og det er klart, at du simpelthen ikke gør dit job ombord”,« står der ifølge The Guardian i brevet.

Brevet fortæller videre, at de ansatte vil blive ’overvåget tæt’, og at der vil komme ’tiltag’ mod dem, hvis ikke de lever op til salgsmålene. Tiltagene kan for eksempel være, at de bliver sat til at fylde huller i vagtplanen i stedet for faste arbejdstider, skriver business.dk.

Brevet nævner specielt ti produkter, som kabinepersonalet skal sælge. Det er forskellige drikkevarer, slik, parfume og skrabelodder.

Den irske fagforening Impacts skriver til The Guardian efter at have set brevet: ”Det er grim læsning. Personalets første opgave er sikkerhed, salg er en sekundær opgave”.

Ryanair tjener godt på salg i flyene. I 2016 stod salget for omkring en fjerdedel af selskabets omsætning på 6,5 milliarder Euro.

Brevet er udstedt af to af de selskaber, som Ryanair hyrer ansatte igennem. Ryanair henter 60% af de ansatte på sine fly fra en lille gruppe vikar-selskaber, der også har hjemsted i Dublin.

Den praksis er stærkt kritiseret, da det gør, at Ryanair kan fralægge sig ansvaret for de ansatte på selskabets fly, da de officielt er ansat i andre selskaber.

Pilotopgør presser Ryanair

Ryanairs passagertal stiger trods aflysninger

Ryanairs piloter afviser løntilbud