Ryanair vil være venlig

Michael O'Leary.

Michael O’Leary.

Lavprisselskabet har lovet at ændre sin såkaldte ’barske kultur’ i et forsøg på at hente kunder fra rivalerne, idet man for første gang nu erkender, at selskabets ry for at behandle kunderne dårligt, kan være blevet et problem.

Ryanair blev i den forløbne uge i forbrugerbladet ’Which?’ kåret som det værste af de 100 største brands på det britiske marked. Det fik selskabet til at love en mere afslappet holdning til for eksempel bøder for for stor kabinebagage og i det hele taget gennemgå den måde, der kommunikeres på.

“Vi bør prøve på at eliminere de ting, som unødvendigt gør folk sure”, sagde CEO Michael O’Leary på selskabets årlige generalforsamling, hvor flere aktionærer klagede over den ringe kundeservices effekt på billetsalget.

Han sagde, at man har planer om en fornyelse af web-siden og etablering af et nyt hold til at svare på kundernes e-mails. Samtidig lovede han et stop for bøder til rejsende, hvis kabinekufferter er et par millimeter for store i forhold til selskabets regler.

Michael O’Leary sagde også, at han personligt var irriteret over bøderne for kabinekufferter og for manglende udprintning af boardingpas, som er et af de betydeligste klagemål fra selskabets kunder.

Han erkendte, at konkurrenter, som for eksempel easyJet, baserer hele sin PR-strategi på baggrund af det faktum, at deres kundeservice er bedre end Ryanairs.

En forsidehistorie i den irske Daily Mail på dagen for generalforsamlingen havde overskriften ’Nyt lavpunkt for Ryanair’ og handlede om en læge fra Dublin, som blev afkrævet 188 Euro for at omlægge sin flyrejse nogle få dage efter hele hans familie var dræbt under en brand i England.

O’Leary undskyldte og lovede, at kunden ville få pengene refunderet og at selskabet i fremtiden vil reagere hurtigere på lignende situationer i fremtiden.