”Jeg ryster ikke i konferencebukserne. For det seneste år har givet mange en skærmtræthed uden lige,” skriver Jesper Olesen, direktør for de to hoteller i Københavns Lufthavn, Clarion og Comfort, sidstnævnte åbner til maj. PR-illustration.

Rygtet om forretningsrejsens død er stærkt overdrevet

AKTUEL KOMMENTAR: ”Pessimisterne spår, at vi alle kommer til at holde os hjemme efter coronaen. Det mente de fejlagtigt også efter 9/11 og finanskrisen,” skriver hoteldirektør Jesper Olesen.

Af Jesper Olesen, Cluster General Manager for Clarion Hotel Copenhagen Airport og Comfort Hotel Copenhagen Airport

København har i mange år været en international hub for møder, konferencer og kongresser. Folk er fløjet hertil fra hele verden for vores gode faciliteter, byens mange muligheder, den gode infrastruktur, dansk hygge og ikke mindst det høje serviceniveau.

Jesper Olesen, direktør for de to hoteller i Københavns Lufthavn, Clarion og Comfort. PR-foto.

Men intet er som det plejer, og nu går spekulationerne: Er Københavns storhedstid som konferencemekka ovre? Er det slut med at rejse til konferencer generelt? Skal vi bare lukke de mange mødelokaler, konferencecentre og fortsætte online?

Mit svar er et rungende NEJ.

Nogle vil nok mene, det er naivt at tro på, at vi igen skal holde fysiske møder efter coronaens rasen. Det mener jeg ikke.

Vi har set det hele før. Det er gammel vin på nye flasker. En katastrofe rammer, og pessimisterne spår, at vi alle kommer til at holde os hjemme i fremtiden. Det mente de også efter 9/11 og efter finanskrisen.

Den menneskelige relation er lige så vigtig som før coronaen
Virkeligheden er bare, at vi er sociale væsener, og den menneskelige relation er lige så vigtig i dag og i morgen, som den var før coronaen ramte.

Mødeaktiviteten boomede i 2019, og nye konferencecentre og hoteller er skudt op alle vegne. I København alene skulle der komme 9.000 nye hotelværelser fra 2018-2021, og mange af hotellerne har møde- og konferencefaciliteter. De ligger tomme hen lige nu, men når verden åbner op, vil de stille og roligt fyldes igen.

Det er måske slut med at rejse til dagsmøder i Stockholm – eller Tokyo for den sags skyld – i en årrække. Dels fordi det passer godt ind i CSR-politikken for mange virksomheder, dels fordi man har fundet ud af, at meget nu kan løses via digitale møder. Men det får mig ikke til at ryste i konferencebukserne. For det seneste år har også givet mange en skærmtræthed uden lige, og nu kender vi ulemperne ved onlinemøder lige så godt som fordelene.

”Du skal lige unmute”, ”kan I høre mig?” og folk, der taler i munden på hinanden, eller slet ikke taler af frygt for at afbryde, er ikke fordrende for kreativitet eller relationsopbygning. Der opstår en helt anden energi, når man sidder i samme rum og kan aflæse hinandens ansigter uden forsinkelse.

Den person der ser kunden i øjnene, ender med ordren
I sidste ende er det stadig den person, der rejser hen og ser kunden i øjnene, som ender med ordren. Det er jeg ikke i tvivl om. Men der vil være et større fokus på at maksimere udbyttet af de fysiske møder, og man vil om muligt tage flere møder, når man er afsted.

Der kommer til at gå tid, før det internationale konferencemarked igen er klar. Men vi ser allerede nu de første tegn på, at de danske virksomheder er klar til at give møder, konferencer og firmaarrangementer et comeback efter sommerferien.

Vi har allerede bookinger i ordrebogen med op til 1.100 personer i efteråret og forespørgsler helt op til 1.500 personer. Forespørgslerne på de store firmajulefrokoster drypper også ind, og det kan jeg virkelig godt forstå. Vi trænger til at se hinanden i øjnene, grine, genfinde vores relationer og holde et brag af en fest. Det har vi alle sammen fortjent.

Dette debatindlæg blev først bragt på Finans.dk

Relaterede emner:

Nyt dansk storhotel må igen rykke åbningen

Tid til forandring – hvordan kommer vi videre?

Det ser mørkest ud ved vintersolhverv