Særlige krav til Swift-terminal

Inden længe skal byggeriet af den nye lavpris-terminal i Københavns Lufthavn sættes i gang. Det er den største byggeopgave i CPH de seneste ti år og kommer totalt til at omfatte 9.000 kvm., skriver business.dk.

 

Ejendomsdirektør Kristian Kongstad, Københavns Lufthavne A/S, fortæller, at der bliver tale om et byggeri af en helt anden karakter end de kendte terminaler. I Swift bliver der synlige installationer, rå industrigulve og masser af plads.

 

Lavprisselskaberne satser på, at flyet højst står ved gaten i en halv time, og derfor fjernes de største risici for forsinkelser. Det betyder, at passagererne skal stige på flyet ad traditionelle trapper, idet de overdækkede, kendte ’broer’ kan forsinke flyet ved fejl og uheld.

 

Der bliver adgang til den nye terminal via Terminal 2, hvorefter passagererne ad en gangbro i 1. sals højde føres de 300 meter til Swift terminalen, som lufthavnen ønsker opført i præfabrikerede elementer. Det afgøres indenfor 14 dage, hvem der får byggeordren.

 

Selve bygningen er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, der placerer Swift samme sted som den berømte Vilhelm Lauritzen terminalbygning, der nu er flyttet fra området.

Skrevet af Flemming Juul