LUFTFART: Der blev skrevet færøsk luftfartshistorie i går da SAS indviede ny daglig helårsrute fra København med over 100.000 årlige sæder. På minussiden åbner britisk selskab alligevel ikke bebudet sæsonrute.
SAS premierefly fra København var en Airbus A320, og SK 1777 landede nærmest på slaget og fik traditionen tro vandsalut af lufthavnens brandbiler. Der var ikke udsolgt på premiereflyvningen, som forventes først for alvor høje passagertal fra påske.
”Men den første flyvning gik godt, flyet havde bl.a. en færøsk kaptajn, ligesom flyets stewarder var færinger. SAS havde om lørdagen et arrangement i Torshavn for først rejsebureauer og erhvervskunder – bagefter var der åbent hus, hvor flere hundrede mødte op,” siger adm. direktør for Vagar Lufthavn, Jakup Sverri Kass, til standby.dk
Med SAS indtog er det første gang siden 2006, at Færøernes flyselskab, Atlantic Airways, får konkurrence på sin hovedruten mellem den nordtatlantiske øgruppes eneste lufthavn, Vagar, og København. Ifølge passagertal fra Vagar skal ca. 50 pct. af passagererne til København videre til andre destinationer.
SAS-ruten til Vagar flyves med en Airbus A319 med 141 sæder eller en Airbus A320 med plads til 168. Flyves de daglige returflyvninger med halvt A319 og halvt af A320 giver det over 100.000 flysæder om året på ruten.
For femte år i træk satte Færøernes Lufthavn sidste år passagerrekord – i alt 292.393; til sammenligning har Færøerne ”kun” 50.000 indbyggere. Lufthavnen har siden 2011 set passagertallet stige med over 90.000. En fordel ved ankomst til Vagar er, at passagererne også kan købe toldfrie varer efter landing!
Den færøske regering har forhøjet bevillingen til turistrådet, Visit Faroe Islands, betydeligt for at gøre øgruppen mere synlig i Europa.
”Visit Faroe Islands har gjort deres arbejde godt, for den færøske rejsebranche melder om rekordhøj efterspørgsel efter rejser til Færøerne. Færøerne fik for nylig sin første Michelin-stjerne til Restaurant Koks, og kvaliteten af oplevelser, hoteller med mere er væsentligt forbedret. Der kommer også flere hoteller, så fremtiden ser lys ud”, siger Jakup Sverri Kass.
Frygter ikke SAS
Færøske Atlantic Airways flyver i vintersæsonen to gange om dagen mellem Færøerne og København og op til fire gange i højsæsonen. Hertil kommer to fly om ugen til Billund hele året og to gange om ugen til Aalborg i højsæsonen. På årsbasis har Atlantic Airways over 800 flyvninger mellem øgruppen og Danmark med sine to Airbus A319 og en A320.
Om at SAS åbner mellem København og Færøerne sagde Atlantic Airways’ bestyrelsesformand, Niels Mortensen, sidste efterår til standby.dk: ”SAS skal være velkomne. Vi har før haft konkurrence, bl.a. fra Maersk Air, men jeg tror ikke, SAS kan slå os på priser – dem har vi jo netop sænket de seneste år.”
Der har ikke været konkurrence for Atlantic Airways på hovedruten fra Vagar-lufthavnen til København siden 2006. Da prøvede nystartede færøske Faroe Jet at komme ind, men måtte give fortabt efter et halvt år.
Flybe dropper Færøerne
I går kunne Jakup Sverri Kass også fortælle standby.dk, at Loganair, en del af engelske Flybe, netop har oplyst, at de alligevel ikke vil få den planlagte sæsonrute fra Aberdeen til Færøerne. Den skulle være fløjet fra 26. maj til 2. september.
”Loganair har slet ikke været her for f.eks. at have møder med rejsebureauer og hoteller,” siger lufthavnsdirektøren, der til gengæld ser frem til den kommende Routes Europe konference sidst i april. Her har to ikke-skandinaviske flyselskaber bedt om møde med ham. På Routes Europe, der i år holdes i nordirske Belfast, deltager også Atlantic Airways.