Så gik uge 17

Carnival Liberty.

WEEKENDMAGASINET: Rejsebureauer billigere end bookingportaler – Hvorfor skulle Danmark hjælpe Norwegian? – På krydstogt 13 gange om året – Fordi mennesker betyder alt – Ligegyldig SAS-aktie – Ghita Nørby og Skipper vilde med Bali.

Af Ejvind Olesen

SOV DE I TIMEN?: Et helt naturligt spørgsmål, når man ser og læser om bookingportaler og om, hvordan de har fået en nærmest monopolagtig stilling over for danske hoteller. De kræver i visse tilfælde 25 procent i provision og står fast på, at hotellerne ikke må sælge billigere på deres hjemmesider end hos bookingportalerne. Dog med en undtagelse, hvis salget sker direkte pr. telefon. Endelig en fordel for et ældre publikum! ”Kommissionerne er klart for høje,” siger Horestas direktør Katja Østergård til business.dk, og Karim Nielsen fra Brøchner Hotels supplerer ”Portalerne er i dag en uundværlig del af hotelforretningen, som gør os tilgængelige ude i verden. Men det kunne et rejsebureau også i gamle dage, og de skulle kun have ti procent.” – Hvorfor gik det sådan, sov hotellerne i timen? Deres markedsføring var i mange år ikke noget at råbe hurra for. Nu er de i andres vold.

HVORFOR FAVORISERE NORWEGIAN?: Det kunne egentlig være værd at vide, hvordan den danske regering vil balancere i sin luftfartsstrategi, som vel må komme til verden på et vist tidspunkt. Ifølge transportministeren er man nu indstillet på at hjælpe Norwegian med tilladelse til at flyve over russisk område, angiveligt for på den måde at få en halv snes nye Norwegian-ruter til Asien fra Københavns Lufthavn -. Man kan godt begynde at gætte på, at regeringen vil hjælpe så meget trafik til København som muligt. Helt uanset om det skader SAS, som i 1954 fik en russisk tilladelse til Danmark, Sverige og Norge sammen med Finnair i bilaterale aftaler. På den måde mener russerne tilsyneladende, at de har dækket Skandinavien. Derfor gider de simpelthen ikke engang svare på den danske henvendelse. Transportminister Ole Birk Olesen siger ”Vi har et problem. Vi kan ikke få russerne i tale. Vi har presset på for at få et møde, men det er blevet aflyst fra russisk side.” Som man råber i skoven får man svar.

UMÆTTELIGE: Der findes så gode stamkunder på krydstogter, at det kan virke uforståeligt. Selv for en med 48 krydstogter bag sig. Det er for intet at regne mod Bernard og Janice Caffary, som forleden blev fejret efter alle kunstens regler i Miami, da de drog ud på deres krydstogt nr. 200 med Carnival Liberty. I 15 år har de været på krydstogt med Carnival ca. 13 gange om året. I alt har de tilbragt 878 dage på et af rederiets krydstogtskibe. Gæt engang: I år har de allerede bestilt 30 nye krydstogter.

UGENS VRINSK: Slogan for Mercury Urival i dansk TV er som bekendt for de fleste: ”Fordi mennesker betyder alt”. I en frisk rapport i denne uge fastslår McKinsey, at 40 procent af vore jobs kan automatiseres. For kontorassistenter bliver der kun 34 procent tilbage til levende mennesker. For de unge, der i dag er under 20 år, bliver der kun 40 procent tilbage, når den digitale udvikling har klaret sin del. – Bjarne Corydons opskrift på succes, skriver Berlingske Business. Hvad var det nu lige mennesker betød? Svar: Se de løbende genudsendelser på TV om livet i Københavns Lufthavn.

MARCH PÅ STEDET: At falde helt hen i det upåagtede, hvor verden på det nærmeste står stille, ser ud til at være SAS lod i dette forår. I hvert fald bedømt efter aktiekursen, som igen i denne uge tog et skridt tilbage og et skridt frem og i går kun blev handlet for 384.000 kr. med et kursfald på en procent ned til 11,10 kr. Så er det noget andet med Norwegian, som på trods af milliardunderskud steg med 4,5 procent og blev handlet for 201, 8 mio. no. kr.

CITATET: ”Der er nogen steder i verden, hvor vi gerne vil hen. Ghita (Nørby) og jeg. For eksempel Bali. Det er et helt fantastisk sted.”  (Svenn Skipper i BT).

SMILET: ”Hvad er de ti bedste år af en kvindes liv?” – ”Mellem 29 og 30.”

SMILET: ”Min far er klogere end min mor. Det har han selv fortalt mig.” (Jeppe, 8 år)