Så gik uge 20

WEEKENDMAGASINET: Den dyre kaffe på Markuspladsen – Påsken er ingen undskyldning – DSBs topchef om sit image – Skal man tie stille for at blive hørt?

Af Ejvind Olesen

KALENDERFUSK: Hvordan kan man være ramt af en sen påske? Det skriver Ritzau med henvisning til Easyjet, som i årsregnskabet kom ud med et underskud på 2,1 mia. på grund af pundets fald. Men selskabet fik også tab ud over valutaen. Den senere påske kostede 82 mio. pund. Det er ærlig talt noget vrøvl. Påsken ligger, hvor den nu engang ligger i henhold til både Bibelen og vores kalender. Det ene år i marts, det andet år i april. Hvis man satser på turister er påsken et plus, hvis man satser på businesstrafik er det er minus. Når året er omme går det op. Kun luftfartsselskaber ser ud til at bruge påsken som undskyldning for noget som helst. Et supermarked har formentlig også underskud i påsken, bl.a. fordi de har lukket.

ITALIEN PÅ VRANGEN: Hvor mange af os har ikke prøvet at betale ca. 60 kr. for en cappuccino på Markuspladsen i Venedig? Og set en uforskammet tjener bliver sur, hvis han ikke får 25 procent i drikkepenge. Nu overvejer byrådet at straffe de mange turister ved at udstede billetter til ’area marcia’, byens mest berømte pladser. Samtidig skal turister have kort over byen, som leder dem uden om de steder, de allerhelst vil se. Forslaget er ikke vedtaget endnu, men Venedig har 30 mio. besøgende om året, og hvis ikke snart italienerne gør noget selv, vil Unesco tage byen på sin sorte liste. Om den indeholder en pris på kaffen på Piazza San Marco vides ikke. Men ellers skru den dog op til 200 kr., så turisterne holder sig helt væk.

PEOPLE: DSBs topchef Flemming Jensen fik forleden en hel bagside på Business i Berlingske, og her hed det som tidligere, at ’han er dygtig og behagelig og en smule kedelig’. Det griner han ad. Det har klæbet ved ham, lige siden han forlod SAS som koncerndirektør og uddannet pilot. ”Jeg ved ikke, hvor journalister har det fra. Jeg skal ikke give min egen person karakter,” kommenterer han. Herfra skal efter mange års samarbejde lyde: Nej han er ikke spor kedelig. Og han er helt speciel. Også den der efter en lang arbejdsdag alligevel ved 21-tiden giver sig tid til at ringe hjem til journalisten, som sidder og venter på sin historie. Og han er topchefen, der aldrig svigter en aftale.

UNDRER MIG: Når robotter ikke kan køre uden om pindsvin ved græsslåning, hvordan kan man så tro, at førerløse biler kan køre uden om de andre trafikanter?

CITATET: (Altid uden tidsbestemmelse, og kan også være fra personer, som ikke lever mere). ”Det er noget barnligt pladder at have som slogan, at SAS skal være en ud af fem i 1995.” (Fhv. bankdirektør og formand for SAS, Tage Andersen.)

CITATET: ”Undertiden må man tie stille for at blive hørt,” (Fhv. trafikminister Arne Melchior.)

SMILET: Hørt ved en rulletrappe i lufthavnen. Christoffer på otte stirrer støt på rulletrappen, mens den kører og kører. En passager undrer sig og spørger: Er der noget galt min lille ven? Nej, jeg venter bare på, at mit tyggegummi kommer tilbage.

SMILET: På et borgermøde tæt på flyvestationen klagede flere over støjniveauet. Mødelederen: Vi kan ikke undgå at larme, når jetjagerne går gennem lydmuren. – Kunne I så ikke bruge det samme hul hver gang?