Sådan rejser vi i 2030

forretningsrejsendeREJSEBRANCHEN: Ny rapport beskriver seks typer rejsende, der angiveligt bliver fremherskende i næste årti. Rapporten er udarbejdet på opfordring af reservationssystemet Amadeus og bygger på interviews med fremtidsforskere, rejseeksperter og rejsende verden over.

I 2030 vil over 1,8 milliarder rejse internationalt hvert år. Motivationen bag rejserne og måden, de rejser på, vil adskille sig markant fra, hvordan det ser ud i dag.

I slutningen af næste årti vil nogle vælge deres rejsemål næsten udelukkende ud fra, hvor “delbare” rejserne er, eller hvor meget ”kapital” de skaber på sociale medier. Andre rejsende vil kræve enkelhed og slippe for selv at arrangere deres rejser. Samtidig vokser en gruppe rejsende, hvor de udelukkende er ude efter de mest eftertragtede oplevelser.

Dette er nogle af de prognoser, som præsenteres i Future Traveller Tribes 2030: Understanding tomorrow’s traveller – en omfattende rapport, der identificerer de forskellige personlighedstyper og segmenter af rejsende som branchen kan forvente at møde de næste femten år.

De seks grupper er, ifølge Amadeus: Sociale kapitalister udformer deres rejser næsten udelukkende fra anbefalinger på nettet. Kulturelle rejsende betragter ferien som mulighed for at fordybe sig i fremmede kulturer. Etiske rejsende vil sammensætte deres rejseplaner ud fra moralske overvejelser, f.eks. at mindske CO2-udslippet.

Enkelhedsstræberne vil foretrække pakketilbud, hvor de slipper for selv at skulle håndtere alt for mange detaljer ved rejsen. For denne gruppe er ferien en sjælden mulighed for at kunne forkæle sig selv uden at være nødt til at tænke på det praktiske. Møderejsende har et tydeligt formål med rejsen – uanset om det er en forretningsrejse eller en privat rejse. Eftersom denne gruppes tid og budget er begrænset, vil de foretrække tekniske løsninger, der gør rejsen nem og problemfri. Belønningsjægerne længes efter oplevelser, der giver en følelse af luksus som belønning.

Julia Sattel, Senior Vice President Airline IT hos Amadeus, siger: ”Når man ser femten år ud i fremtiden – til 2030 – fremgår det tydeligt, at det vigtigt at forstå de nye grupper af rejsende, der nu opstår, og som vil få afgørende betydning for alle leverandører samt købere og sælgere af rejser de nærmeste år”.