WEEKENDKLUMME: Der er ingen undskyldninger for at brænde passagerer af for en erstatning, de måtte have til gode, når et flyselskab forsinkes, men derfra og så til at opsøge dem for at få del i gevinsten er lige så usympatisk, som modellen fra USA. Det burde medierne også forstå.
Af Ejvind Olesen
Jeg er normalt meget begejstret for den amerikanske livsstil. Men når det kommer til fremgangsmåden om at føre sag for en forurettet eller tilskadekommen i en erstatningssag, mod at få en andel af gevinsten hvis den vindes, så står jeg af.
Ethvert flyselskab, som forsøger at snyde på vægten over for en passager, der er blevet så meget forsinket, at han efter EU-direktivet har krav på erstatning, har jeg ingen sympati for. Forbrugeren skal selvfølgelig have det, han eller hun har krav på.
Men den opsøgende tendens, som vi så og hørte om i en TV-udsendelse fra DR for nogen tid siden og i går fik bragende reklame i en dobbeltside i B.T. for hjemmesiden flyforsinkelser.dk, er bragende udansk.
Mange husker formentlig, hvordan firmaets ansatte havde skaffet sig adgang til Københavns Lufthavns airside og gik rundt og opsøgte kunderne. ”Er du blevet forsinket på din flyrejse? Er du klar over, at du kan få erstatning? Skal vi føre din sag, det koster ikke noget? Kun hvis du får ret, så skal vi have 25 procent af beløbet.”
Og i går gentog det hele sig i B.T. under overskriften: ”Går glip af en milliard. I følge hjemmesiden oplever ca. 333.000 af de 21.7 millioner, som årligt rejser fra Københavns Lufthavn, forsinkelser eller aflysninger, som kan udløse kompensation for mellem 1.500 og 4.500 kr. Om året kan det løbe op i en milliard kr.”
Sagt på en anden måde: Hvis I følger os, kan vi tjene 250 millioner kr.
Det er i sig selv ikke honoraret, men ”lokke-systemet”, der er noget galt med.
Det er som i USA, hvor den slags har kørt i årtier. Ikke bare for flypassagerer, men for alle tænkelige erstatningssager.
”Glider du på et glat gulv på et hotel eller på en krydstogtskib, var det måske manglende rengøring, der var årsag til, at du mistede førligheden eller var sygemeldt et halvt år. Lad os føre sagen, vi deler gevinsten”.
Flere hundrede hjemmesider reklamer for eksempel: ”Jeg er både læge og advokat. Fortæl til mig, hvad der er sket. Er du fejlopereret? Det koster ikke noget at lade mig føre din erstatningssag. Kun hvis du vinder, deler vi.”
Nu har det bredt sig til Danmark. I Tyskland har over 80.000 tyskere fået hjælp på denne måde ved flyforsinkelser, siger Johan Fugmann fra flyforsinkelser.dk til B.T.
Han kunne passende sende en tak til DR og B.T. for fed reklame for sagen.
Hvornår slår det samme system igennem på hospitaler, ved trafikuheld, ved familielægen (så længe han eksisterer)? Vi er på vej. Hjulpet af flyforsinkelser.
God weekend

STANDBY.DK Nyt om rejser


