Salg af SAS skidt for København

Vibeke Storm Rasussen, der er formand for Region Hovedstaden, kan ikke forstå landspolitikernes interesse for at sælge det kriseramte skandinaviske flyselskab. Hun nævner, at SAS blev dannet for at sikre internationale flyforbindelser fra en international lufthavn, og at hele hovedstadsregionens fremtid og vækst står på spil, hvis de internationale ruter forsvinder, siger hun ifølge epn til DR Nyheder.

 

Hun bakkes op af Christian Wichmann Matthiessen, professor ved Institut for Geografi og Geologi på Københavns Universitet, som siger, at en lukning eller overtagelse af SAS på kort tid vil reducere aktiviteterne i Københavns Lufthavn med en femtedel og på længere sigt med op imod 40%.

 

Det mener han kan bringe op imod 60.000 job i hovedstaden i fare, fordi det bliver mindre attraktivt at placere internationale virksomheder i regionen, ligesom interessen for at placere internationale konferencer i byen vil blive langt mindre.

 

Andre europæiske byer, der har mistet deres funktion som knudepunkt for flytrafikken, har også mistet aktiviteter, og professoren henviser til fald i aktiviteterne da Sabena lukkede i Bruxelles og da Swissair lukkede i Zürich.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.