Sankthansrejser var et virkeligt hit

Ingen har forsøgt at videreføre de egentlige eventrejser, der blev lanceret i firserne med ud-og hjemrejse samme nat. Vel var det ikke arrangeret for at tjene penge, men mere for at give de gode kunder en oplevelse.

I morgen er det midsommer. Dagene bliver igen kortere og minder os om, at vi er blevet endnu et år ældre. Nogle vil mene at verden er af lave. Optakten til en sommer i Danmark har været helt forrygende. Ferieflyene til udlandet har ikke haft samme succes, som når det regner og stormer.

Det hører til sjældenheder, at en læge kommer på privat sygebesøg. Til gengæld kommer et rejsebureau gerne hjem i privaten. Ruteflyene har lavpriser til de kendte feriemål mod syd i konkurrence med charter, især når vejret er godt herhjemme. Dette til trods for, at oliepriserne er tre gange højere end for to år siden. Noget meget smerteligt for flyselskaberne. Det er svært at se, hvad man skal satse på.

Midsommertur til Sverige
Der var engang, da der blev skabt nogle helt specielle rejser midsommeraften fra Danmark. Noget sådan kan kun lade sig gøre, hvis flere går sammen og alle har et eller andet at byde ind med. Findes den slags mon i dag?

Vi adopterede ideen fra udlandet. Især tyske aviser var gode til den slags. Hvem ville være med. Det spurgte vi om fra Berlingske Mellem Os.

Det var i Anders Helgstrands tid i Sterling Airways . ”Ja, hvis det bare ikke blev i weekenden, for da har vi alle Caraveller i luften”. Sveriges turistråd med den altid parate turistchef Knud Jensen var også klar.

Vi strikkede et forslag sammen, som kørte midsommeraften i flere år. Til en fornuftig pris. Vi fyldte flyet på under et par timer og kunne have solgt både to og tre afgange. Berlingske lagde spalteplads til og styrede salget. Sterling klarede flyvningerne, og Knud Jensen fandt gode lokale deltagere i Luleå og omegn.

Polarcirklen med pølser
Afrejse fra København sankthansaften ved 17-tiden til Luleå. Næsten lige på Polarcirklen, samme afstand fra København som til Verona. Efter ankomsten til Luleå holdt busserne parate til at køre ud til en eksklusiv bjælkehytte, som ellers blev brugt til bestyrelsesmøde for erhvervslivet.

Her serveredes helstegt ren og ”mandelpotatis” og  med multebær som dessert. Ved Trollssjön lige udenfor tændtes bål. Det er man ikke vant til i Sverige, men det lykkedes at få en tilladelse fra den svenske naturstyrelse. Svenskerne havde selv indledt midsommer med dans omkring majstangen aftenen forinden.

Senere på aftenen kørte busserne ud til Storforsen, som den ældre del af deltagerne kunne huske fra filmen ”Driver dug falder regn”. Et fantastisk landskab med brusende elve og flydende tømmer samt en række små ildsteder i naturparken.

Vi havde været smarte nok til at tage danske pølser og brød med i fragtrummet i Caravellen, og mens midnatssolen gik ned og stod op igen lige over os, blev der ristet pølser og brød i den eventyrlige svenske nat.

Rundt om os var hver en rødmalet hytte besat, og ingen var gået i seng. Svenskerne  så undrende til, mens godt 100 danskere sad rundt ved deres ildsteder og ristede danske pølser og brød. Det havde de ikke lige set komme.

Med på turen var også Sterlings piloter og kabinepersonale, som et par timer før os kørte tilbage til flyet i Luleå Lufthavn for at gøre klar til hjemturen. Da passagererne kom tilbage, blev der serveret kaffe og ostemadder.

Ved 7-tiden landede vi igen i Københavns Lufthavn, hvor bude fra Berlingske stod klar med friske morgenaviser. En del af deltagerne måtte direkte på arbejde, blandt andet for at svare på spørgsmålet,” hvor fejrede I sankthansaften?”

”Vi var lige en smut oppe ved Polarcirklen”, og de kunne vise deres polarcertifikater som bevis.

Jeg husker ikke prisen, men mener den var cirka 1.500 kroner (30 år siden) for hele pakken. Jeg ved ikke, hvad den ville være i dag. Lysten til at være med i rejselivet med noget, der var anderledes, drev værket. Jeg møder stadigvæk nogle, som var med på den første tur eller en af de tre eller fire, der fulgte. De glemmer det aldrig, forsikrer de.

Også til Norge
Et enkelt år sankthansaften satte vi to fly ind og sendte det ene til Bodø (på selve Polarcirklen), og den norske turistchef Bjørn Pahle var straks med på idéen. Netop den aften var det 25 grader, inden bålet blev tændt. Også en udtalt succes.

Eventrejser er ikke bare en billet til Christian Eriksen og Tottenham, eller Kevin Magnussens kamp for ikke at blive sidst i Formel 1-feltet. Der må være andet og mere som en konstant udfordring.

Gode idéer har altid været noget bærende i den danske rejsebranche. Dem har vi fortsat brug for.

God midsommer.