SAS-aktien rundede rekordstigning

aktier.jpgTORSDAGSKLUMME: Det virker som om, alle investorer for tiden tror på en fremtid for SAS efter et pænt kvartalsregnskab, salg af Widerøe og en pludselig interesse fra Lufthansa, som man nu ikke skal tro på. I går rundede aktien en stigning i år på 200 procent.

Af Ejvind Olesen

SAS er gået ind i den sidste måned i det nye regnskabsår med vajende faner og en opbakning, som ikke længe er set. Optimismen vokser fra dag til dag. Nu og da på et lidt tyndt grundlag, men vokser gør den.

I går lå aktien ved lukketid 2,5 procent oppe og sluttede i 20.50 kr. eller lige godt 200 procent højere end ved årsskiftet. Det er en suveræn rekord fremgang, som man ikke oplever ret mange gange i historien. I november 2012 – før de dramatiske forhandlinger med personalet – var aktiekursen helt nede i 4,50 kr.

Opturen for SAS startede med det gode tredje kvartalsresultat. Pæn fremgang over hele linjen, og præsidentens ord for, at alt tyder på overskud på bundlinjen efter lutter røde tral siden 2008, når det nye (skæve) regnskabsår slutter med udgangen af oktober.

Senere er som ventet salget af Widerøe afsluttet inden udgangen af september med en gevinst på 1,7 mia. kr. for de 80 procent. De resterende 20 procent ventes afviklet i 2016.

Siden har så den snart afgående præsident for Lufthansa sagt, at nu kunne han måske godt tænke sig at købe SAS. Men det løb er kørt. SAS og Lufthansa er i dag længere fra hinanden end i mange år (codeshare kan man ikke leve af ),og med alt det, Lufthansa efterhånden er viklet ind i, er det i dag også yderst tvivlsomt, om man nogensinde ville opnår EU’s tilladelse.

Skulle Lufthansas appetit virkelig være vokset – det er den næppe – havde det nok været en god ide ved årsskiftet, da SAS havde sikret sig opbakning til ny struktur og lønforhold fra personalet. Da var det 200 procent billigere?

Senest har den ny norske regering leget med tanken om salg af SAS, og nordmændene kunne jo passende spørge Sverige og Danmark om de vil købe og til hvilken pris!

Tilsammen ejer de tre skandinaviske stater 51 procent. Nordmændene mangler ikke pengene og har rigelig råd til at købe SAS. Vil Danmark og Sverige sælge flyselskaber til Norge? Aldrig!