SAS-ansatte i Arlanda frygter fyringer

flymekanikerForhandlingerne om nedskæringer i SAS tekniske personale fortsætter. SAS vil afvikle de såkaldte B-eftersyn på Boeing 737-flåden, som beskæftiger omkring 50 teknikere på Stockholm Arlanda.

”Folk er urolige. Ingen ved hvordan fremtiden ser ud”, siger Lars Hedström, klubformand for Transports flyteknikere.

I august fik Arbejdsformidlingen et varsel, som berørte jordpersonale i SAS Ground Handling (SGH). Mellem 25 og 99 ansatte kan blive påvirket, advarede flyselskabet ifølge transport.se.

Hvordan det går med nedskæringen er uklart: ”Forhandlingerne mellem parterne er endnu ikke startet. Meget kommer an på, hvordan det går med den reorganisering, som SGH gennemfører i bagagehåndteringen”, siger Transports ombudsmand Kenneth Grampe.

I efteråret kom der siden et andet, mere omfattende varsel. Der nævnes, at 300 ansatte skal bort fra hovedkontoret i Frösundavik.

Desuden påvirkes værkstedsbasen. I de store hangarer udfører teknikere og mekanikere vedligehold af flyene. En stor del af denne service sker efter et bestemt skema og de såkaldte eftersyn er mere eller mindre omfattende.

På Arlanda har personalet hidtil taget sig af B-checks på Boeing 737. En sådan kontrol varer omkring en uge. Nu vil SAS omlægge vedligeholdsprogrammet. Det indebærer, at B-checks forsvinder og de nye kontroller, der indføres, vil ske uden for Norden i lande med lavere lønninger, skriver travelreport.se.

Teknikernes klubformand Lars Hedström er forsigtig med kommentarer: ”Situationen er pressende. Mange har arbejdet 20–30 år i SAS, og arbejdsmarkedet for flyteknikere og mekanikere er stærkt begrænset. Men jeg mener faktisk, at selskabet lader til at bekymre sig om personalets fremtid”.