SAS atter kandidat til præcisionspriser

Amerikanske FlightStats nominerer SAS til to priser i 2012 On-time Performance Awards – vinderne offentliggøres 19. februar.

FlightStats On-time Service Awards hylder flyselskaber med særlig præcision verden over. For at finde vinderne i sine kategorier, undersøger FlightStats ankomstinformationer fra bl.a. flyselskaber, lufthavne og reservationssystemer.

FlightStats har disse finalister i sine kategorier:

Major International Airlines omfatter flyselskaber, der bl.a. flyver til mindst tre kontinenter med mindst 30.000 årlige flyvninger. De fem nominerede er:

Air New Zealand, All Nippon Airways, Japan Airlines, KLM og SAS.

Lowest Global Cancellations (færrest aflysninger blandt verdens største flyselskaber): All Nippon Airways, El Al Airlines, Emirates, Finnair og Singapore Airlines.

North America Major Airlines med mindst 30.000 årlige flyvninger: Airtran Airways, Alaska Airlines, Delta Air Lines, Jetblue Airways og US Airways.

En anden kategori er North America Regional Airlines.

Herefter følger: Europe Major Airlines – også her er kravet bl.a. mindst 30.000 årlige flyvninger: Aer Lingus, Finnair, KLM, LOT Polish Airlines og SAS.

Så følger kategorierne: Europe Regional Airlines, Asia Major Airlines og Asia Regional Airlines.

Næste kategori er Middle East & Africa Major Airlines, de fem nominerede er: Etihad Airways, Gulf Air, Qatar Airways, Saudi og South African Airways.

Herefter følger flyselskaber fra Stillehavsområdet og fra Sydamerika samt bedste luftfartsalliance, her er kun tre valgmuligheder Oneworld, Skyteam og Star Alliance.

Flightstats.com indsamler dagligt punktlighed på ca. 150.000 flyvninger med ruteflyselskaber verden over. Flightstats konstaterer blot præcision – om årsagen er udenfor flyselskaberne kontrol, fremgår ikke.

Præcisionstallet fra Flightstats afhænger af, hvornår flyet er ved gaten i ankomstlufthavnen. Er det ikke fremme inden 15 minutter efter tidstabellen, regnes det som forsinket. Flyselskaber bruger selv de 15 minutter som indikation på en forsinkelse.

Forsinkelserne ”gradbøjes” efter længden – efter ”on time” kommer forsinkelseskategorierne: ”late” (15-29 minutter efter tidstabellen), ”very late” (30-44 min.) og ”excessive” for forsinkelser over 45 minutter.