Air France kommer fra sommerprogrammet i marts for første gang til Billund Lufthavn – mens KLM, der allerede flyver på Billund, også får flyvninger fra Aalborg.
Det har takeoff.dk fortalt de seneste dage. Men at de to selskaber øger på i Jylland, giver ingen SAS-reaktion:
”SAS vil koncentrerer sig om sine skandinaviske hoved-hubs, herunder København,” siger marketingsdirektør i SAS, Per Møller Jensen (foto), til takeoff.dk
”Air France i Billund og KLM i Aalborg betyder ikke, at SAS planlægger udenrigsruter fra de jyske lufthavne. København er vores danske hovedlufthavn og vi vil fortsat feede passagerer via København. SAS har tidligere – uden større succes – fløjet fra Billund til Oslo og Frankfurt. Der er altid risiko for at andre åbner nye ruter og at vi dermed mister passagerer, men SAS har et godt dansk indenrigs program med vores partner, Cimber Sterling,” siger Per Møller Jensen og tilføjer:
”SAS er i fremgang, vi åbner nye ruter – også til København. Næste år forøger SAS sin kapacitet 6 %. At Emirates åbner på København bekymrer os ikke. Passagererne vil helst flyve non-stop – også til Asien. Jeg tror, at der med den store vækst i passagerer er plads til alle. Vi har et super produkt til Dubai. Men Emirates vil nok gøre livet surt for Qatar Airways i København.”
I kommentar til Air France og KLM’s ekspansion i det jyske, siger adm. direktør for CWT, Danmarks største erhvervsrejsebureau, Sophie Hulgard, til takeoff.dk:
”Jeg tror ikke SAS trues af dette – men det er sundt med flere aktører. Air France og KLM satser, hvor SAS ikke er. Det er deres chance for markedsandele. Jeg tror ikke SAS tager panikbeslutninger, men ser, hvordan ruterne udvikler sig.”
Kristian Tvergaard, kommerciel direktør i jyske Sun-Air: ”At Air France og KLM øger, betyder ikke noget for os. Lufthansa og KLM i mange år været i Billund, der er plads til vores nicheruter. Fra sommerkøreplanen åbner vi mellem Århus og Helsinki.”
Jesper Hannibal, direktør for det århusianske rejsebureau, Jesper Hannibal Rejser:
”Vi vil bruge KLM fra Aalborg; kunderne får mange nye forbindelser, de er irriteret over at de i dag skal via København. Men det er træls, at KLM og Air France sælger til samme priser, som de giver rejsebureauerne.”
En øget attraktion med Aalborg er den gratis parkering i lufthavnen. ”En rejse kan blive over 1.000 kr. billigere. Det er rigtig set af lufthavnen. Fra Århus tager det samme tid at køre til Aalborg og Billund,” siger han.
Jesper Hannibal forudser, at Air France og KLM’s nye jyske ruter vil betyde tabt trafik for SAS – ”og at det bliver noget møg for Københavns Lufthavn, der på årsbasis vil tabe ca. 150.000 passagerer.”
Med de to nye ruter fra sommertrafikprogrammet udbyder Air France og KLM skønsmæssigt 15.000 sæder om måneden. Cimber Sterling har to daglige fly mellem Billund og Paris.
På Københavns Lufthavn udvider KLM udvider fra fem til seks daglige afgange på Amsterdam fra sommerplanen.
Også fra sommerfartplanen får København fra juni for første gang Emirates samt spanske Vueling til Barcelona og svenske Direktflyg på Karlstad, mens Luxair vender tilbage til København. Selskaberne har i hvert fald lagt ansøgninger ind om start- og landingstider, de såkaldte "slots."
Billund kan udover Air France se frem til at ungarske Malev får to ugentlige fly fra Budapest.