SAS betalte 100 mio. kr. i hoteludgifter

Af Ejvind Olesen

 

Det vælter ind med kvartals- og halvårsregnskaber fra flyselskaberne i denne tid. Fælles for næsten alle er fremgang, og hvis det ikke havde været for de islandske askeskyer, havde forholdene nærmet sig det normale fra før finanskrisen.

 

Således også for SAS, der fik plus på driftsresultatet i andet kvartal, men endte med at måtte vinke farvel til ca. 700 mio. sv. kroner på grund af de askeskyer, som efterhånden flere og flere slet ikke mener, burde have stoppet flytrafikken over det meste af Europa.

 

EU havde travlt med at diktere stopforbud, selv om flyselskaberne foretog en række testflyvninger og afviste faren. EU sagde bagefter, at der nok skulle blive givet en form for kompensation. Det blev til et pust i øret. Endelig fastslår EU i passagerernes rettigheder, at de har ret til at få dækket ophold og fortæring, indtil de kan komme hjem.

 

Hvor længe er det? En dag, en uge, en måned, et halvt år? Fordi man har været så formastelig at transportere nogen til Thailand og er parat til at flyve dem tilbage igen, når forholdene tillader det, skal man vel ikke sørge for deres forplejning, når man ikke selv har hverken lod eller andel i forhindringerne.

 

Det er rimeligt nok, at billettens forpligtelse skal opfyldes. Enten af selskabets selv, eller af andre. Men derudover må kunden da også selv have et ansvar for sin færden, og den kan passende dækkes af en forsikring.

 

Nu er der bare det, at forsikringsselskaber også opererer med force majeure situationer og derfor ofte kan fraskrive sig forpligtelser i en sådan situation.

 

I følge adm. direktør i SAS Airlines John Dueholms oplysninger til takeoff.dk har SAS betalt ca. 100 mio. svenske kroner til hotelophold for passagerer under askeskyerne. Og nu kan man skyde en hvid pind efter erstatning fra hverken EU eller statskasserne.

 

"I vort tab på ca. 700 mio. kr. har vi naturligvis modregnet sparet brændstof og andre variable udgifter som lufthavnsafgifter, overflyvning etc.," siger han og tilføjer: "Vi finder det ikke rimeligt."

 

Det samme siger hans kolleger fra hele Europa, og den lånegaranti, som var det vildeste EU kunne famle sig frem til, er nok interessant for et selskab som Cimber Sterling, men helt uinteressant for SAS.

 

Det er helt efter bogen, at Danmarks Rejsebureau Forening går efter flyselskabernes dækning så længe den nuværede lov om passagerers rettigheder gælder. Det skal den gøre.

 

Men skal den blive ved med det? Eller skal vi som passagerer snart til selv at tage vare på vort liv og vor færden uden at tro, at vi for en billet til 900 kr. til Paris har købt retten til frit ophold, så længe det passer en islandsk vulkan at spy aske ud i luftrummet?

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen