SAS-chef tror Cimber Sterling overlever

”Vi har en strategi om at koncentrere os om vores kerneforretning. Derfor bliver det ikke os, der spænder en økonomisk livlinje ud under Cimber-Sterling. Når det er sagt er vi vældig glade for det samarbejde vi har, og ønsker det gerne fortsat,” siger vicepræsident John Dueholm til takeoff.dk.

”I har codeshare og leasingaftaler og et samarbejde om jeres piloter på Cimber Airs fly. Giver det ikke nære relationer og forpligtelser?”

”Jo, og dem vil vi meget gerne føre videre og måske udbygge. Men hvis du spørger mig om vi ikke kan leve uden Cimber-Sterling og finde anden erstatning, da er svaret, at det kan vi godt.”

”Kan Cimber Sterling leve uden SAS?”

”Det må du spørge Jacob Krogsgaard om.”

”SAS har i dag 18 piloter i Cimber-Sterling og code share i vid udstrækning på korte ruter, primært i dansk indenrigstrafik, hvor I har ladet Cimber Sterling overtage jeres tidligere ruter for eksempel til Karup. Betyder dansk indenrigstrafik ikke noget, hvis det går galt for partneren?”

”Samlet set udgør den danske indenrigstrafik under fem procent af hele vores trafik. Som bekendt har vi egne fly til Aalborg og Aarhus og er sammen med Cimber Air om de øvrige. Men det er en vigtig del af vores hjemmemarked, som det er i Sverige og i Norge. Til gengæld er der benhård konkurrence netop nu med alt for lave priser.”

”Tror du Cimber Sterling overlever?”

”Ja, det gør jeg. Det er et operationelt godt selskab, og jeg tror det findes en løsning, der kan række langt ud i fremtiden. Det ser interessant ud med aftalen med kapitalfonden Global Yield om at sikre likviditeten. Vi ønsker det bedste for det danske selskab. Og vi er indstillet på at fortsætte det gode samarbejde, ” slutter John Dueholm.

Skrevet af Ejvind Olesen