SAS og Norwegian regner begge med en ekstra omkostning på en halv milliard svenske kroner, hvis den svenske regering gennemfører sine planer om en flyskat.
Forslaget om en flyskat som en måde at betale for klimapåvirkningen på, har tidligere skabt vrede fra flere sider. Nu har regeringen valgt at gå videre med lovforslaget og har sendt det til godkendelse i Lovrådet. Det får de to store aktører på det svenske flymarked til at reagere skarpt igen.
”Jeg beklager, at man fremmer forslaget. Det har ingen miljøeffekt og betyder store udfordringer for flyselskaberne, som allerede er en branche med små marginaler”, siger SAS koncernchef Rickard Gustafsson til pressebureauet TT.
Ifølge koncernchefen vil gennemførelsen få nogenlunde samme økonomiske effekt, som da skatten indførtes i Norge, det vil sige en ekstra omkostning for flyselskabet i størrelsesordenen en halv milliard svenske kroner.
Konkurrenten Norwegian gennemfører en lignende beregning: ”For Norwegian koster en flyskat tæt på en halv milliard kroner årligt baseret på den trafik, vi har i dag. Det er en omkostning, vi ikke kan bære”, skriver selskabet i en kommentar til TT.
”Vi skal hele tiden se på, hvilke destinationer og frekvenser, vi kan have for at maximere vores lønsomhed. Det her kommer ikke til at øge den svenske tilgængelighed. Vi må følge sagen tæt og gøre vores tilpasninger derefter”, siger Rickard Gustafsson.
”Et sådant eksempel kunne være at flytte for eksempel langruter, som i dag udgår fra Stockholm, til København. Også når det gælder SAS planer om nye flyruter, som udgår fra Sverige, får det en stor påvirkning. Står man ved et valg om at flyve fra København eller Stockholm og marginalerne er bedre i København, så er valget ganske enkelt. Min vurdering er, at det her bliver skadeligt for Sverige”.