SAS føler sig trådt på af CPH

sas a330-300Ryanairs start i Københavns Lufthavn har nu skabt splid mellem lufthavnen og SAS, der er den største kunde. SAS mener, at CPH favoriserer Ryanair med rabatter. Lufthavnen afviser.

SAS er langt den største kunde i Københavns Lufthavn, men føler ikke, at lufthavnen tager hensyn til det. Tvært imod oplever SAS, at lufthavnens ledelse går meget langt for at tiltrække nye og stærke konkurrenter, som øger presset på SAS, erfarer Berlingske Business.

Lufthavnen og SAS har før været på kant. Denne gang strides om lufthavnens såkaldte opstarts-rabat, som gives til flyselskaber, der åbner nye ruter. SAS mener, at strukturen er med til at kannibalisere de ruter, som eksisterende flyselskaber i lufthavnen betjener. Rabatstrukturen tager ikke højde for, hvilken by man flyver til, men udelukkende, om den lufthavn man flyver til, er en, der i forvejen flyves til fra København. Er det ikke tilfældet får flyselskabet en opstartsrabat.

Ryanair trækker store tilskud fra lufthavnen, der betyder, at lavprisselskabet f.eks. får rabat på at flyve til lufthavnen Modlin i Polen, som ligger 42 kilometer fra Warszawa. Den konkurrerer med SAS afgange til Warszawa Frederic Chopin Lufthavn som ligger cirka 10 kilometer fra Warszawa. Ingen i SAS ønsker at kommentere uenigheden med Københavns Lufthavn til citat.

I lufthavnen forsvarer kommerciel direktør Peter Krogsgaard rabatterne med, at man ikke tager særhensyn til nogen, heller ikke den største kunde: ”Opstarts-rabatterne er ens for alle. Den ubetinget største aktør i Købanhavns Lufthavn er SAS, og vi har ikke nogen interesse i ikke at behandle dem ordentligt”.

Til sammenligning bruger lufthavnene Arlanda i Stockholm og lufthavnen i Oslo en anden opstartsrabat-model, som tager udgangspunkt i de storbyer, der flyves til frem for til hvilke lufthavne.

Peter Krogsgaard peger på, at SAS også har nydt godt af opstartsrabatterne. Blandt andet på de nye langruter til San Franciso.