FLYSELSKABER: Besparelser til 800 mio. kr., mere outsourcing og nyt datterselskab kan være på vej i SAS. ”Jeg har tavshedspligt,” siger formand for SAS kabineansatte i Danmark inden ekstraordinært medlemsmøde på fredag.
Det svirrer med rygter om nye forandringer i SAS. Selskabets pressechef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, siger sammenfattende til standby.dk: ”SAS har ingen kommentarer til spekulationer.”
Standby.dk kunne i går oplyse, at SAS formentlig vil overtage det danske flyselskab Cimber og overføre sine 12 CRJ-regionalfly til selskabet. Der skulle efter det oplyste komme pressemøde om dette, måske allerede på fredag. Omvendt præsenterer SAS dog først sit årsregnskab 18. december. Artiklen har foreløbig givet 9 kommentarer på standby.dks hjemmeside.
Formanden for en af SAS’ største fagforeninger, Cabin Attendants Union, der organiserer 90 pct. af de 1.500 kabineansatte hos SAS i Danmark, Merete Scheel, sagde i går til standby.dk: ”Jeg har tavshedspligt, så jeg kan ikke sige noget, før SAS selv er kommet med informationer. Men fordi der i denne tid er så mange spørgsmål, har vi indbudt vores medlemmer til infomøde fredag formiddag. Her skal vi bl.a. også fortælle nyt om de såkaldte hvilemoduler på nogle af SAS langrutefly. Vi har fået et aftaleudkast fra SAS, som CAU’s bestyrelse drøfter næste uge.”
Standby.dk er bekendt med ubekræftede rygter om, at SAS som led i en mulig ændret struktur vil overføre nogle Boeing B737 til sit finske produktionsselskab, Blue 1.
I aftes skrev DR Nyheder, at der måske er mere outsourcing, nyt datterselskab og skattefrihed til ansatte på vej i SAS. ”De ændringer, SAS nu skal søsætte, bliver afgørende for selskabets overlevelse. SAS er indtjeningsmæssigt ikke, hvor selskabet har en selvstændig fremtid. Det skal den nye spareplan klare,” sagde Sydbanks luftfartsanalytiker, Jacob Pedersen, til DR.dk
DR Nyheder erfarer, at SAS barsler med ændringer, bl.a. vil man outsource regionale ruter til billigere underleverandører som f.eks. danske Jet Time, der allerede flyver en del regionalproduktion for SAS – i dag er ca. 10 pct. af SAS produktion outsourcet.
Samtidig er der fremskredne planer om at etablere et nyt datterselskab, der skal stå for en stor del af SAS regionale flyvninger i Skandinavien. DR Nyheder erfarer, at en model er at overtage hele eller dele af danske Cimber, der hidtil har været underleverandør til SAS. Da Cimbers overenskomst er billigere, er der store besparelser at hente for SAS.
Sammen med brancheorganisationen Dansk Luftfart foreslår SAS de danske politikere en skattemodel for luftfarten, der ligner den såkaldte sømandsbeskatning. Ønsket om den såkaldte DIS-model er på bordet i Luftfartsrådet, erfarer DR.dk