SAS fortsætter med Cimbers fly

Cimber Sterling havde ved torsdagens konkurs 25 fly – otte ATR-turboprops, seks Boeing B737-700 og 11 CRJ-jetfly, ti af typen CRJ-200 LR. Fire af disse CRJ-200 LR fløj for SAS – og gør det fortsat.

 

SAS indgik nemlig en hurtig, midlertidig aftale med kurator for ”Cimber Sterling under konkurs” om at opretholde flyvningen med de fire fly, Cimber hidtil har fløjet for SAS – ca. 30 daglige flyvninger primært til Nord- og Østeuropa.

 

”SAS er tilfredse med aftalen om at opretholde driften på de fly, Cimber har fløjet for SAS. Det er den bedste løsning for alle parter, og minimerer generne for vores kunder,” siger SAS’ driftsdirektør, Flemming Jensen.

 

Flemming Jensen sagde søndag til takeoff.dk, at SAS ”ikke vil kommenterer på,” hvornår SAS fik at vide, at Cimber Sterling ville krakke.

 

”De fire CRJ-jets fra Cimber har cirka 30 flyvninger om dagen til og fra København. De udgør fem procent af SAS’ samlede produktion i København og ca. en procent af SAS’ samlede trafik,” siger Flemming Jensen.

 

Cimbers CRJ-jets betjener for SAS ruter til Nord- og Østeuropa – på enkelte strækninger flyver Cimber-flyene også SAS-ruter, f.eks. Helsinki og Stavanger.

 

Ellers flyver Cimber-flyene på vegne af SAS til bl.a. Aberdeen, Gdansk, Hamborg, Hannover, Helsinki, Luxembourg, Lyon, Palanga i Litauen, polske Poznan, Stavanger, finske Turku og polske Wroclaw.

 

”SAS’ aftale med Cimbers konkursbo gælder 12 dage til 16. maj – det er ikke tale om en forlængelse herefter. Det skyldes meldingen fra boets kurator om, at der inden da er fundet en løsning for Cimbers fremtid, f.eks. en mulig ny ejer. Det arbejdes der intenst på i disse dage. Og, nej, SAS byder ikke på Cimber Sterling,” sagde Flemming Jensen til takeoff.dk

 

At SAS holder de fire CRJ-fly på vingerne giver beskæftigelse til ca. 100 personer. Piloterne på flyene er fra SAS, mens kabinebesætningen leveres af Cimber.

 

SAS øger på dansk indenrigs
Som følge af Cimbers konkurs indsætter SAS større og flere fly på sine to danske indenrigsruter – fra København til hhv. Aarhus og Aalborg.

 

SAS fokuserer på nye muligheder til kunder, som ellers ville savne pladser på danske indenrigsruter, hvor Cimber var mest aktiv. Det sker med udvidelse mellem København og Aarhus, hvor SAS øger med fem ugentlige fly fra hver destination, dvs. en ekstra aftenflyvning fra København og en ekstra morgenflyvning fra Aarhus.

 

Mellem København og Aarhus øger SAS med ekstra ruter lørdag og søndag. Samme weekendudvidelse sker også mellem København og Aalborg med en ekstra afgang lørdag og søndag, oplyser SAS.

 

På de mest travle afgange mellem landets tre største byer indsætter SAS desuden større fly, så færrest muligt rejsende vil blive berørt af de manglende flysæder som følger af Cimber Sterlings konkurs.

 

Samlet øger SAS kapaciteten med over 2.000 sæder om ugen mellem København og Aarhus/Aalborg 13. maj. Øvrige udvidelser bliver igangsat inden for få uger.

Skrevet af Henrik Baumgarten