SAS fortsat i toppen

Sidste år var SAS Europas mest punktlige af de store flyselskaber – og har fortsat meget høj punktlighed. Flyselskaber regner en afgang eller ankomst som rettidig, hvis den er under 15 minutter forsinket.
Mest præcise flyselskab i august med rettidig ankomst var norske Widerøe, som SAS ejer; 95,7 % af dets over 6.600 flyvninger ankom på tid. Belgiske VLM Airlines havde blot 826 flyvninger i august, hvoraf de 95,4 % ankom på tid.
Tallene stammer fra Flightstats.com, der indsamler punktlighed på 150.000 flyvninger med ruteflyselskaber hver dag verden over, charterflyselskaber er ikke med i opgørelsen. Flightstats bruger ankomsttidspunkt til at måle punktlighed, mens fx SAS bruger afgangstidspunkt.
Flightstats inkluderer både regionale og ”major airlines” i sin statistik. Listen omfatter 50 europæiske flyselskaber.
Men blandt de største europæiske flyselskaber toppede SAS i august med sine 92,8 % rettidige ankomster på i alt 15.607 flyvninger.
Blandt de største europæiske flyselskaber var sidste måned også Norwegian med 89,4 % rettidighed for sine 5.400, KLM’s tal 89 % for 6.900 flyvninger, Finnair fløj lige under 5.000 afgange i august med en rettidighed på 88,9 %.
Cimber Sterling hører ikke til blandt de største, men det havde trods alt en punktlighed i august til en 15. plads på listen. Cimber Sterling havde 2.569 flyvninger sidste måned, hvor af de 86,6 % satte hjulene til tiden.
Europas største flyselskab, Ryanair, har ikke til august-udgaven af Flightstats oplyst trafiktal – i juli var Ryanairs punktlighed i den laveste tredjedel af listen med 69 %.
Europa tre øvrige store flyselskaber, Air France, British Airways og Lufthansa kom i den mellemste og nederste gruppe mht. punktlighed. Bedst var Lufthansa med en punktlighed på 83 % for sine næsten 29.000 flyvninger, Air France havde 26.600 flyvninger og punktlighed på 77,4 %, mens British Airways’ 18.200 flyvninger blev gennemført med en punktlighed på blot 76 %.

Skrevet af Henrik Baumgarten