SAS gør klar til sidste MD-flyvninger

SAS-MD81.jpgFLYSELSKABER: I starten af 2014 har SAS en ren ”Next Generation” flyflåde med nye brændstofbesparende fly. SAS får de næste fem år 77 fly ind i flåden. Denne flådefornyelse betyder også farvel til de ældre MD-fly.

Ved udgangen af oktober, efter 28 år, lander SAS’ tre sidste MD-80 fly for sidste gang, Nora Viking, Blenda Viking og Saxo Viking. Når det sker, er der ikke længere MD-80 fly i kommerciel drift i større europæiske ruteselskaber.

Det markerer SAS samtidig med, at det siger pænt farvel til en værdsat arbejdshest, lørdag den 26. oktober. I to timer flyver MD’eren særflyvning i over Danmark.

SAS fik de første McDonellDouglasDouglas fly i flåden i oktober 1985. De tre sidste fly, som bliver faset ud af SAS’ flåde i oktober, er SEDIR Nora Viking, som SAS tog ind i 30. april 1991, LNRMM Blenda Viking fra 14. Maj 1991 og OYKHE Saxo Viking 21. april 1988. SAS har været verdens største operatør af MD-80 fly uden for USA og havde i midten af 1990’erne 65 fly af typen. SAS har opereret MD-81, 82, 83 og 87.

En MD 81’er gav SAS et af sine mest berømte øjeblikke, da flyet OY-KHO med danske Stefan Rasmussen som kaptajn 27. december 1991 nødlandede ved landsbyen Gottröra nær Stockholm. Ingen omkom ved ulykken.

Omvendt omfattede den værste ulykke i SAS’ historie havariet med en MD-87, Lage Viking, den 8. oktober 2001 i Linate-lufthavnen ved Milano, hvor alle ombordværende plus andre omkom, i alt 118, heraf 116 danske passagerer og 2 danske besætningsmedlemmer.