SAS har meget at indhente på Asien

Inden længe runder Finnair 10 ruter til asiatiske destinationer, hvor SAS blot har tre. Det er den omvendte situation i forhold til for 10 år siden, da SAS fløj på otte asiatiske destinationer, mens Finnair blot havde tre. Den finske succes med det omfattende rutenet hænger da også sammen med det manglende fokus fra SAS, skriver epn.dk.

 

Finnairs koncernchef Mika Vehviläinen er da heller ikke bleg for at indrømme, at det har været en stor fordel for Finnair, at SAS har skåret så kraftigt ned, men ifølge fungerende koncernchef i SAS, John Dueholm, har SAS på grund af sit høje omkostningsniveau ikke været i stand til at forfølge det rige potentiale i Asien.

Men adskillige år med barske sparerunder har bragt omkostningerne ned på et niveau, hvor SAS føler, at man kan tage konkurrencen op og vinde noget af det tabte tilbage, blandt andet med genåbningen af ruten til Shanghai.

Der er stadig gang i besparelserne i SAS, og hvis man lykkes med dem, vil der være basis for yderligere langdistanceruter, hvor Asien står højt på prioriteringslisten.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.