SAS informerede ikke forsinkede passagerer

soveilufthavn 310x200KOMPENSATION: ”Dusørjæger-firma” skaffer dansk gymnasieklasse 100.000 kr. efter SAS undlod at oplyse eleverne om deres EU-ret til kompensation ved lang forsinkelse fra København til New York.

Flyselskaber ”glemmer” tit at informere passagerer om deres EU-ret til kompensation ved forsinkelse, aflysning eller anden nægtet ombordstigning.

En gymnasieklasse fra Marselisborg Gymnasium ved Aarhus har modtaget erstatning på 100.000 kr., efter deres SAS-fly var forsinket fire timer. SAS informerede ikke ved den forsinkede afgang i april eleverne om deres rettigheder, skriver dr.dk

”Da vi kom til Københavns Lufthavn, så vi på afgangstavlen, at vores fly var forsinket op mod fem timer,” siger klasselærer, Stine Nue Mikkelsen.

Som kompensation tilbød SAS eleverne madkuponer, de kunne bruge i lufthavnen, eller SAS kunne splitte klassen op på andre afgange. Men SAS gjorde ikke opmærksom på, at klassen havde krav på erstatning når flyet er over tre timer forsinket. F.eks. 600 euro pr. rejsende på rejser på over 3.500 km.

Pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, siger til dr.dk: ”Det var en fejl, at eleverne ikke fik information om deres krav på kompensation. Det kan skyldes, at deres telefonnumre ikke lå i bookningen.”

Heldigvis for klassen var en af eleverne opmærksom på muligheden for kompensation, og via firmaet AirHelp.dk søgte klassen erstatning.

”Under én procent af flypassagererne, som er berettiget til erstatning, søger kompensation,” siger direktør i AirHelp, Henrik Zillmer, og tilføjer: ”Flyselskaberne har tendens til ikke at informere omkring det, og de færreste passagerer gider gøre noget ved det.”

Airhelp opkræver 25 pct. af kompensationen, når de får medhold i en sag.

Henrik Zillmer vil ikke afvise, at nogle flyselskaber spekulerer i ikke at informere passagerer om deres rettigheder.

Firmaer med speciale i at skaffe kompensation efter EU-reglerne til flypassagerer skyder op. ”Vores mange stævninger af flyselskaber gør os til største kunde i Københavns Byret,” sagde direktør Johan Fugmann fra det største firma på området i Danmark, Flyforsinkelse.dk, for nylig til Stand By.

EU-reglerne om nægtet ombordstigning skal følges af flyselskaberne, som skal kompensere passageren, hvis selskabet er skyld i forsinkelsen. Passageren kan klage til flyselskabet, Trafikstyrelsen – eller den nemme løsning: ”dusørjægerne.”

Mange flyrejsende orker ikke kampen for kompensation. En undersøgelse fra Forbrugerrådet viste sidste år, at to ud af tre rejsende ikke kender deres rettigheder ved flyforsinkelser.

Til det kommende nummer af Stand By siger direktør Henrik Zillmer fra Airhelp, der opererer i flere europæiske lande plus USA, at det oftest er mest besværligt at få lavpris/lavserviceselskaber som Norwegian og Ryanair til at punge ud.

Airhelp har 16 ansatte, heraf en i København. Sidste år hjalp Airhelp omkring 100.000 flyrejsende, heraf 30.000 i Skandinavien.