SAS lejer Cimber-fly til 2014

SAS har indgået en længerevarende aftale om at opretholde flyvninger med de fire CRJ-fly, Cimber Sterling hidtil har fløjet for SAS. Aftalen føres nu videre af selskabet Cimber A/S, der er etableret d. 15. maj, med henblik på at erhverve en række aktiver fra det tidligere Cimber Sterling A/S, oplyste SAS onsdag formiddag.

 

SAS har siden Cimber Sterlings konkursbegæring været i dialog med kuratorerne om samarbejdsaftalerne mellem Cimber Sterling og SAS. I første omgang indgik SAS en midlertidig aftale med konkursboet, og kunne dermed opretholde ca. 30 daglige flyvninger.

 

Nu foreligger så en endelig aftale, som sikrer, at SAS kan opretholde det planlagte trafikprogram.

En mulighed med de nye fly er, at ruten København-Billund kan genoptages. Den har som eneste danske indenrigsrute været utrafikeret siden Cimbers konkurs 3. maj.

 

Aftalen med SAS er kommet i stand med Jørgen Nielsen, Jacob Krogsgaard og Alex Dyrgaard, folkene bag det oprindelige selskab, Cimber Air, og deres nye selskab Cimber A/S.

 

”SAS har indgået en robust og fornuftig aftale, som er til stor gavn for vores kunder. Indtil konkursen har Cimber Sterling leveret en god kvalitet, og vi er meget tilfredse med at kunne fastholde denne kvalitet med de dygtige Cimber-folk, som fortsætter med at flyve for SAS,” siger koncerndirektør, COO i SAS, Flemming Jensen, som også glæder sig over, at SAS kan bidrage til at bevare kompetencerne og en del af arbejdspladserne fra det gamle Cimber.

 

CEO i Cimber A/S, Jacob Krogsgaard, er også glad for samarbejdet: SAS har gennem mange år været en god og solid samarbejdspartner. Derfor er jeg meget glad for, at det er lykkedes at lave en aftale til glæde for kunderne, SAS og det nye Cimber A/S, og vi ser frem til at fortsætte med at levere den samme gode service og kvalitet,” siger Jacob Krogsgaard.

 

Rutenettet med de fire CRJ-fly vil være i stil med det, Cimber hidtil har fløjet, og drejer sig om ca. 30 daglige flyvninger primært til Nord- og Østeuropa.

Aftalen løber frem til sommertrafikprogrammet 2014.

 

Flyene vil primært være bemandet med piloter fra SAS og kabinepersonale fra Cimber A/S, dvs. tidligere Cimber-medarbejdere.

 

SAS’ driftsdirektør, Flemming Jensen, sagde kort efter Cimber Sterlings konkurs takeoff.dk:

 

”De fire CRJ-jets fra Cimber har cirka 30 flyvninger om dagen til og fra København. De udgør fem procent af SAS’ samlede produktion i København og ca. en procent af SAS’ samlede trafik,” siger Flemming Jensen og tilføjede, at de fire CRJ-fly giver beskæftigelse til ca. 100 personer. Piloterne på flyene er fra SAS, mens kabinebesætningen er fra Cimber.

 

Cimbers CRJ-jets betjener for SAS ruter til Nord- og Østeuropa – på enkelte strækninger flyver Cimber-flyene også SAS-ruter, f.eks. Helsinki og Stavanger.

 

Ellers flyver Cimber-flyene på vegne af SAS til bl.a. Aberdeen, Gdansk, Hamborg, Hannover, Helsinki, Luxembourg, Lyon, Palanga i Litauen, polske Poznan, Stavanger, finske Turku og polske Wroclaw. 

Skrevet af Henrik Baumgarten