SAS med ringe ulykkesstatistik

Det er især Milano-ulykken i 2001 og de tre Dash 8 – uheld i 2007, der trækker ned for det skandinaviske flyselskab, som i den tyske statistik havner efter flyselskaber som for eksempel Aeroflot og China Eastern og indtager sidstepladsen blandt de europæiske flyselskaber, skriver business.dk.

 

Statistikken kommer fra det tyske Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC). I statistikken indgår både antal ulykker, antallet af år uden ulykker, antallet af omkomne og flyselskabernes størrelse. Det hele målt over de seneste 30 år.

 

Ifølge sikkerhedskonsulent i JACDEC, Jan-Arwed Richter, er det især katastrofen i Milanos Linate-lufthavn med 110 omkomne, som trækker ned i SAS-statistikken, men også de tre havarier med Dash 8 Q400 flyene i 2007 er medvirkende.

 

Også den såkaldte Göttröra-ulykke i 1991 har indflydelse. Den kendes bedst i Danmark på grund af den danske flykaptajn Stefan G. Rasmussen, som gennemførte en nødlanding med sit MD80 fly uden at nogle af de 123 passagerer mistede livet.

 

Jan-Arwed Richter understreger, at hvis man medtog flere flyselskaber i statistikken, ville adskillige ligge dårligere end SAS.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.