SAS med ringe ulykkesstatistik

Det er især Milano-ulykken i 2001 og de tre Dash 8 – uheld i 2007, der trækker ned for det skandinaviske flyselskab, som i den tyske statistik havner efter flyselskaber som for eksempel Aeroflot og China Eastern og indtager sidstepladsen blandt de europæiske flyselskaber, skriver business.dk.

 

Statistikken kommer fra det tyske Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JACDEC). I statistikken indgår både antal ulykker, antallet af år uden ulykker, antallet af omkomne og flyselskabernes størrelse. Det hele målt over de seneste 30 år.

 

Ifølge sikkerhedskonsulent i JACDEC, Jan-Arwed Richter, er det især katastrofen i Milanos Linate-lufthavn med 110 omkomne, som trækker ned i SAS-statistikken, men også de tre havarier med Dash 8 Q400 flyene i 2007 er medvirkende.

 

Også den såkaldte Göttröra-ulykke i 1991 har indflydelse. Den kendes bedst i Danmark på grund af den danske flykaptajn Stefan G. Rasmussen, som gennemførte en nødlanding med sit MD80 fly uden at nogle af de 123 passagerer mistede livet.

 

Jan-Arwed Richter understreger, at hvis man medtog flere flyselskaber i statistikken, ville adskillige ligge dårligere end SAS.

Skrevet af Flemming Juul