SAS og Cimber Sterling tæt på havari

Hændelsen skete tæt på midnat 26. november og involverede to Canadair jetfly fra SAS og Cimber Sterling. Føret var ringe pga. mørke og snefygning.

 

SAS’ Canadair CRJ-900 skulle fra København til Vilnius i Litauen, fly SK 742, og kørte på taxi-banerne mod start. Men flyet drejede i det dårlige vejr med nedsat sigtbarhed ikke ved et anvist punkt, men direkte mod startbanen, hvor piloterne dog stoppede.

Samtidig havde en Canadair CRJ-200 fra Cimber Sterling, der skulle til Norrköping, fly QI 3779, fået starttilladelse og var på vej ud af samme startbane, hvor det passerede det stoppede SAS-fly fór nært, hedder det i rapporten fra den danske havarikommission, ifølge hjemmesiden Aviation Herald, der dækker hændelser indenfor flytrafikken.

 

Ifølge rapporten fra havarikommissionen var der risiko for en kollision, hvorfor hændelsen nu undersøges nærmere. Efter hændelsen anbefaler havarikommissionen, at Statens Luftfartsvæsen forbedrer stop-signaler ved start- og landingsbaner.

Skrevet af redaktionen