SAS og Singapore Airlines har sat målet

Der er årligt omkring 600.000 skandinaver, som flyver til Singapore, Sydøstasien og Australien, og dem vil de to i et nyt joint venture selskab have fat i en betragtelig del af. I første omgang flyver Singapore Airlines, men længere inde i samarbejdet kan der også blive tale om at indsætte SAS-fly.

Som brødre vi dele, du tager det hele! Sådan er opskriften imidlertid ikke for det samarbejde, som starter mellem Singapore Airlines og SAS fra 1. februar i et nyt joint venture samarbejde, hvor man deler både udgifter og indtægter, når året er omme.

I første omgang øger Singapore Airlines beflyvningen på strækningen mellem København og Singapore til fem afgange om ugen fra 31. marts, men inden så længe stiler man efter at gå op til daglige afgange. Derefter undersøges mulighederne for også at starte på Stockholm, når man har set lidt nærmere på behovet.

”Der er et marked på ca. 600.000 rejsende om året, heraf flest business passagerer. Dem vil vi gerne transportere en ret betydelig del af,” siger den ansvarlige for rutenetværket med de fremmede selskaber, Simon Puck Hansen, fra SAS hovedkvarter i Stockholm.

”Fra Singapore og videre drejer det sig om lande som Malaysia, Indonesien og andre dele af Sydøstasien. Men største destination for skandinaver ud over Singapore er Australien.” tilføjer han. Herfra rejser nogle videre til New Zealand.

Samarbejdet er ikke nyt, eftersom de to selskaber har haft en codeshare aftale siden 2010 mellem et antal destinationer i Nordeuropa og Asien.

I første omgang er det Singapore Airlines, der flyver med en Boeing 777, som inden årets udgang også har den seneste opdatering af kabinen med flatbeds. På lidt længere sigt kan det udmærket tænkes, at SAS også kommer til at flyve en del af de fælles opgaver. Ikke mindst da SAS har nogle helt andre produktionsomkostninger end tidligere.

Begge parter kommer nok i første omgang til at markedsføre ruten, men også her kan det senere smelte sammen, når de første måneder revurderes.

SAS og Lufthansa har i flere år haft et samarbejde, som kommer det nye joint venture nærmest. På alle ruter mellem de to selskaber fra Alperne til Nordkalotten deler man på bundlinjen – med EU`s konkurrencemyndigheders godkendelse.