SAS outsourcer til Cimber

15

SAS CRJ 900 NextGen aalborg lufthavnFLYSELSKABER: SAS køber flyselskabet Cimbers flyvelicens og virksomhedsoverdrager SAS’ regionale jetfly til Cimber. Pressemøde på fredag.

SAS har ifølge standby.dks oplysninger købt Cimbers operationslicens, AOC (Airlines Operating Certificate). Baggrunden skulle efter det oplyste være at overflytte sine 12 CRJ-regionale jetfly til Cimber.

Flyene har plads til 88 passagerer og flyver mindre kortruter. SAS har ganske nye CRJ-fly, mens Cimbers er noget ældre.

”Det bliver en slags virksomhedsoverdragelse af denne del af SAS’ flyflåde, en outsourcing. SAS gør ikke dette for sjov, men for at spare penge, da piloterne i Cimber tjener klart mindre end CRJ-piloterne i SAS,” siger en kilde med indsigt i projektet til standby.dk.

Ifølge standby.dks oplysninger vil SAS indkalde til pressemøde om sagen på fredag.

Det var i aftes ikke muligt at træffe SAS’ koncerndirektør for drift, Flemming Jensen, mens SAS’ pressechef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk sagde: ”Det kan jeg på ingen måde kommentere på.”

Skriv en kommentar

15 Comments on "SAS outsourcer til Cimber"

Notify of
avatar
Pedersen
Pedersen

Lille god ide, men nok 6 år og 6 uger for sent og småt til at true norske nisser!

ltvm
ltvm

Smart tænkt… lidt trist at det er nødvendigt, men SAS kæmper for sin overlevelse.

gonjar
gonjar

blir vel streik i sas snart da tenker jeg

Lennart P
Lennart P

Det er nok mere end 6 år og uger for sent.
Det ligner mere +10 år, som det er siden SAS Commuter aflivedes.

ltvm
ltvm
Machete
Machete

Der må da sidde nogle kreditorer og andre godtfolk og undre sig meget over alt det kunstige åndedræt Jørgen Nielsen og dertilhørende kumpaner bliver tilført af SAS. Gruppen af chefer i Sønderborg har da op til flere gange nu bevist, at de ikke evner at drive virksomhed i dansk luftfart.

AB
AB
Artiklen er meget misvisende. Cimber blev fyret af SAS sidste måned, og igang med en afvikling. Hvis SAS køber Cimbers AOC, så er det jo fordi de selv vil drive CRJ produktionen videre i et nyt selskab. Ellers ville de jo sælge til Cimber hvis det var outsourcing eller hvad? Derudover så siger kilden at grunden er for at få billige piloter, hvilket hvis man kender til SAS, ville vide at piloterne i RC får ca 20% mindre en i Main. Og at der p.t. stort set kun er nyansatte styrmænd, som har en lavere startløn end i Cimber. Derudover… Read more »
Journalisten
Journalisten

Det er en artikel helt uden kildeangivelse.

En virksomhedsoverdragelse som beskrevet kan ikke gennemføres uden også at overdrage medarbejdere og overenskomster. Så besparelsen er måske ikke det vigtigste argument.

Derimod…. ingen tvivl om at SAS vil have CRJ ud af butikken, og ind i en low cost struktur. Så måske har de købt AOC’et og indsætter egen ledelse. Der er da en ambitiøs chief pilot i SAS som nemt ville kunne drive dén butik 😉

SE210
SE210

Cimberløn:

Styrmand startløn 35.000 kr
Kaptajn 54.000 kr

SAS ny lønskala:

Styrmand startløn 27.700 kr – slutløn 34.000 kr.
Kaptajn slutløn 45.000 kr.

Ergo er pilotlønningerne ikke begrundelsen for beslutningen om outsourcing til Cimber.

johan
johan

aahhh…kaptajn slutløn på 45k…….den må du sgu længere ud på landet med…..

SE210
SE210

Johan, du kender vist ikke den nye lønskala i SAS. Slutløn kaptajn på CRJ SAS 45.000 kr.

AB 737
AB 737

SE210

Jeg sidder med den nye SAS lønskala foran mig og du er helt og aldeles ved siden af med din påstand.

Startløn for FO er 27730 plus tillæg.
Slutløn for FO er (løntrin 32) 77320 plus tillæg.

CMD lønningerne ligger naturligvis over dette.

Det er en ommer!

SE210
SE210

AB37 Styrmænd på CRJ bliver låst på løntrin 7, dvs 34.000. Kaptajner bliver låst på 45.000 på CRJ. Det er en ommer, hvis du skal udtale dig uden at kende detaljerne.

AB 737
AB 737

Ja fik ikke lige detaljen om CRJ med. Så passer det. Men på Main gælder det jeg skriver stadig…

SE210
SE210

Ja, men den her debat drejer udelukkende om CRJ.

wpDiscuz