SAS-piloter på Cimber Airs fly

Der kommer også en kontrakt om, at fire af Cimber Sterlings CRJ 200 fly, fra 1. april næste år skal flyve for SAS. Men der bliver afgørende ændringer.

For det første bliver kontrakten kun på ét år. Den nuværende er på fire år og udløber med udgangen af marts. Her sidder en SAS pilot som kaptajn ved siden af en Cimber pilot som styrmand. I kabinen er det Cimber Sterling personale.

I den nye kontrakt, som ventes underskrevet i nær fremtid, har SAS begge pladser i cockpittet. Det betyder at en snes SAS piloter får job på denne måde. Da Cimber alligevel har brug for alle sine piloter i nyt projekt betyder det ikke afskedigelser.

”Jeg kan blot bekræfte, at det bliver sådan, ” siger fungerende koncernchef John Dueholm (foto) til takeoff.dk. ”Vi skal i fremtiden ansætte flere piloter og kabinepersonale med den aktivitetsplan, vi nu har sat i værk og få at få puslespillet til at gå op, har vi brug for de timer, der ligger på CRJ-aftalen med Cimber.”

John Dueholm havde i går en række dialogmøder med de ansatte hos SAS i København i en god stemning. Fordi det drejer sig om ekspansion og fremgang. ”Vi ser nu klart mulighederne for ekspansion, ” siger han.
Optimismen er ikke mindst baseret i besparelser på op mod 30 procent hos piloterne på langruterne og en snes procent på de europæiske ruter. Ellers ville det ikke have været muligt at sætte endnu et langdistancefly i luften fra foråret. Her i vinter er et af de store fly konstant ude af drift på grund af store eftersyn.

”Det er da rart med dialogmøder, når vi skal tale om fremgang, ” slutter John Dueholm.

 

Skrevet af Ejvind Olesen