SAS satser på asiatiske partnere

Ifølge John Dueholm, der er viceadministrerende direktør i SAS, kan man forestille sig et samarbejde med både Singapore Airlines og Singapore Airlines’ kommende lavprisselskab. Det er allerede i forvejen planen at etablere et egentligt joint venture med SIA og han venter indenfor kort tid, at der etableres yderligere to joint ventures med stærke, asiatiske partnere, skriver business.dk.

 

Han nævner ikke, hvilke selskaber, der er tale om, men SAS er i forvejen alliancepartner i Star Alliancen med Air China og Thai Airways.

 

John Dueholm understreger, at joint ventures med attraktive partnere styrker SAS konkurrencekraft gennem et reelt produktions- og salgsmæssigt samarbejde. Sideløbende arbejder SAS på flere og udvidede partnerskaber i USA.

 

Meldingerne kan ses på baggrund af Norwegians planer om kampagnepriser for en enkelt tur til New York på 1.000 kroner, når man åbner interkontinentale flyvninger engang i 2012.

 

SAS har beregnet, at en tur frem og tilbage til New York en Boeing 787 Dreamliner, som Norwegian vil bruge, vil koste over 3.000 kroner alene i produktionsomkostninger pr. passager. Hertil kommer så kapitalomkostningerne.

 

John Dueholm venter pres på priserne i de kommende år, men regner ikke med markante prisfald.

Skrevet af Flemming Juul