SAS skal bruge flere piloter og stewardesser

Det ligger fast, at SAS øger trafikken til næste år på en lang række ruter og sætter endnu et langdistancefly i luften. Budgetlægningen skal så afgøre, hvor meget der skal skrues op for hanerne uden at ødelægge den løbende spareplan i Core SAS, som benhårdt vil blive overholdt.
Under alle omstændigheder skal der bruges flere piloter og kabineansatte. Hvad piloterne angår, har det ikke noget at gøre med en postuleret mangel for tiden. Noget ledelsen ikke anerkender.

Til gengæld skal der bruges flere næste år, og de mange unge piloter, der venter på sidelinien efter seneste sparerunder og blev sendt på orlov, får nu chancen. Alene i den nye aftale med bemandingen af Cimber Airs fire fly skal der bruges op mod en snes piloter fra april.
Også blandt kabinepersonalet rekrutteres flere fra ”egen ventekø”, men forleden startede SAS faktisk også med at annoncere efter unge, som er parate til at blive uddannet som vikarer og blive indkaldt i weekender og sommerferien.

”Jeg kan ikke sige, hvor mange det drejer sig om endnu. Men vi er gået i stilling og søger nye unge ind til den øgede aktivitet, vi beregner til næste år, ” siger direktør Flemming Jensen (foto), der har produktion og afvikling af SAS-trafikken i sit regi fra hovedkvarteret i Stockholm.
”Der er en hel del studerende, som synes det er et spændende job at have som supplement under studiet. Derfor regner vi som sædvanligt med mange ansøgninger, ” fortsætter han.

 

Skrevet af Ejvind Olesen