SAS slår Norwegian på sociale medier

LUFTFART: En test af SAS og Norwegian undersøgte, om potentielle passagerer mellem 20 og 30 år kunne finde flyselskaberne på sociale medier, om de kunne finde vej derfra til billetbookning og om de fandt oplevelsen inspirerende.

Der er mere inspiration at hente på SAS’ sociale medier end hos ærkerivalen Norwegian. Det viser en ”styrkeprøve” fra UserTribe, som også afslører, at det kan være en udfordring at veksle besøg på sociale medier direkte til en flybookning. Det skriver markedsføring.dk

I en undersøgelse fra UserTribe slår SAS storkonkurrenten Norwegian når det handler om sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram. Deltagerne i undersøgelsen oplevede både, at SAS’ tilstedeværelse på sociale medier var mere inspirerende og lettere at finde end Norwegians.

UserTribe har via sin software fulgt med i, hvad de udvalgte brugere foretager sig på skærmen samtidig med, at de kommenterer på deres oplevelser.

Alle brugerne gav udtryk for, at det var billeder og videoer, som kunne inspirere til rejseoplevelser, man ledte efter på Facebook. Dem fandt man altså i højere grad hos SAS end hos Norwegian.

”Det er kundernes oplevelse, at billederne på Norwegians Facebook-side har fokus på selve flyrejsen eller på projekter, som Norwegian støtter, og det giver ikke nødvendigvis kunderne inspiration til at købe flyrejser,” konkluderer UserTribe.

Eller som en kvinde i midten af 20’erne udtrykker det: ”Jeg synes, at Norwegians billeder og videoer er kølige og ikke særligt stemningsfyldte. Her er mange billeder af fly og fra lufthavne, så jeg synes, der mangler inspiration til at tage på ferie, som er det, jeg ville se efter på sociale medier.”

Alle brugerne i undersøgelsen brugte Facebook som det primære sociale medie, imens enkelte gik videre til Twitter eller Instagram.

Twitter-brugerne kastede et stort lod i SAS’ kurv, da SAS Twitter-profil i højere grad bliver brugt til dialog med kunderne. Norwegians Twitter er tilsyneladende mest tiltænkt pressen og derfor præget af, hvilke budskaber Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, gerne vil ud med, skriver markedsføring.dk

Men fælles for SAS og Norwegian er det dog, at der er lang vej fra, at kunderne tjekker ind på de sociale medier til de sidder med kreditkortet klar til at booke rejsen. Da kunderne i undersøgelsen blev bedt om at booke en billet, laver de typisk en søgning på Google eller en anden søgemaskine og følger søgeresultatet til selskabets hjemmeside.

Eller rettere: De tror, at det er det, de gør. For som nævnt kigger UserTribes software brugerne over skulderne, og det afslørede eksempelvis, at en bruger via en Google-annonce ender på Ticket.dk – men tror, at hun er på Norwegians hjemmeside. Et eksempel på forskellen mellem brugernes reelle adfærd og det, som de rapporterer tilbage.