SAS topper fortsat med flypræcision

Sidste år var SAS Europas mest punktlige af de store flyselskaber – og har også meget høj punktlighed denne sommer. I juli var SAS desuden verdens mest punktlige flyselskab, oplyser SAS.

 

Flyselskaber regner en afgang eller ankomst som rettidig, hvis den er under 15 minutter forsinket.

 

SAS’ punktlighed i maj, juni og juli er over Europas andre store flyselskaber. I juli var SAS’ rettidighed 90,3 %, hvilket betød at 14.312 af selskabets 15.840 afgange i periode ankom på tid. I maj og juni var SAS’ punktlighed også over 90 %.
Mest præcise flyselskab i juli med rettidig ankomst var norske Widerøe, som SAS ejer – næsten 94 % af dets knap 6.900 flyvninger ankom på tid. Belgiske VLM Airlines havde blot 828 flyvninger i juli, hvoraf de 92,7 % ankom på tid.

 

Tallene stammer fra Flightstats.com, der indsamler punktlighed på 150.000 flyvninger med ruteflyselskaber hver dag verden over, charterflyselskaber er ikke med i opgørelsen. Flightstats bruger ankomsttidspunkt til at måle punktlighed, mens fx SAS bruger afgangstidspunkt.
Flightstats inkluderer både regionale og ”major airlines” i sin statistik. Listen omfatter 50 europæiske flyselskaber.

 

Men blandt de største europæiske flyselskaber toppede SAS som nævnt i juli med sine 90,3 %.
Cimber Sterling hører ikke til blandt de største, men det havde trods alt en punktlighed i juli til en syvende plads på listen. Cimber Sterling havde næsten 3.500 flyvninger sidste måned, hvor af de 85 % satte hjulene til tiden.

 
Blandt de største europæiske flyselskaber var sidste måned også KLM med 84,5 % for sine 8.000 flyvninger, Finnair fløj lige under 5.100 afgange med en rettidighed på 84,3 %, mens Norwegian havde 83,2 % for sine 7.500 flyvninger i juli.

 

Europas største flyselskab, Ryanair, havde sidste måned tæt på 43.000 flyvninger og en punktlighed i den laveste tredjedel af listen på 69 %.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten