SAS under pres

Det er de store koncerner som IAG med British Airways og Iberia, Air France-KLM og Lufthansa gruppen, der henter passagerer i Norden. De vokser alle mere end SAS i det område, der er SAS’ hjemmebane.

 

Hertil kommer, at de store koncerner formår at hæve billetpriserne, mens priserne hos SAS er vigende.

 

For eksempel har British Airways de seneste 12 måneder haft vækst i passagertallet på over 20% efter åbning af nye ruter. Omsætningen er steget så selskabet har kunnet øge de gennemsnitlige billetpriser.

 

Peter Rasmussen, chef for British Airways i Nordeuropa, fortæller, at selskabet siden slutningen af 2010 har øget med tre nye ruter fra Danmark og Sverige.

 

Air France-KLM har ruter fra 13 lufthavne i Norden til koncernens hovedhubs i Paris og Amsterdam og de seneste to år har man øget rutetallet fra Norden mere end nogensinde. Målet er ifølge Nordeuropadirektør Welmer Blom at øge markedsandelen yderligere de kommende år.

Skrevet af Flemming Juul