Scandlines annullerer de to nye superfærger

Flot så det ud, da den kommende Scandlines færge Berlin blev præsenteret – nu har Scandlines annulleret købet af denne og søsterskibet Copenhagen.

Skandalen om to nye færger til Scandlines’ største rute mellem Danmark og Tyskland kulminerede, da rederiet annullerede ordren på de stærkt forsinkede skibe. DFDS kan blive ny ejer af Scandlines, der er sat til salg.

Scandlines Group annullerede tirsdag nybygningskontrakterne med P+S WERFTEN i nordtyske Stralsund om de to nye færger til Gedser-Rostock ruten. Færgerne, Berlin og Copenhagen, havde en samlet værdi på 230 mio. euro.

Færgerne skulle ifølge kontrakten været leveret i dette forår, men værftet har længe haft økonomisk slagside og blev i september taget under konkursbehandling.

”Som følge af alvorlige tekniske problemer, forsinkelser og insolvens har Scandferries Chartering, et firma under Scandlines Group, i dag annulleret nybygningskontrakten med det tyske skibsværft P+S WERFTEN, der er under konkursbehandling. De to nye skibe, der er bestilt i 2010, skulle være leveret i foråret 2012,” hedder det fra Scandlines, der tilføjer:

”De to nybyggede skibe opfylder ikke de kontraktmæssige specifikationer, specielt med hensyn til dødvægt og stabilitet, hvorfor skibene skulle gennemgå omfattende ændringer, inden Scandlines kunne indsætte skibene på Gedser-Rostock ruten… Scandlines har fremsendt flere løsningsforslag til kurator, men har trods en rimelig svartid ikke modtaget nogen respons.”

De to færger kan ikke blive klar til højsæsonen i 2013 og derfor annulleres ordren i overensstemmelse med kontaktens vilkår. Alle Scandlines’ forudbetalinger til P+S WERFTEN er dækket af bankgarantier, oplyser Scandlines, hvis koncernchef, Søren Poulsgaard Jensen, siger:

”Vi undersøger andre muligheder for at sikre, at vi kan sejle med nye skibe mellem Gedser og Rostock så snart som muligt.”

Skibene Kronprins Frederik og Prins Joachim, der blev bygget i 1980, vil fortsætte Gedser-Rostock i 2013.

Scandlines har tre passagerruter, Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg. Sidste år transporterede rederiet 11,5 mio. passagerer, 2,6 mio. personbiler og 640.000 lastbiler på sine ruter.

Scandlines er i øvrigt sat til salg af sine ejere, de to investeringsfonde 3i med hovedkontor i London og Allianz Capital Partners fra München.

Der nævnes to mulige købere, DFDS og det italienske rederi Grimaldi.

For nylig sagde DFDS topchef, Niels Smedegaard, til Ritzau Finans, at tiden er inde til sætte en velspækket krigskasse i arbejde, og at DFDS er interesseret i at købe op inden for begge koncernens hovedben, shipping og logistik. ”Vi kigger i Nordeuropa, der er vores hjemmemarked”, sagde Niels Smedegaard.