Scandlines får kæmpebøde for reklamesnyd

Scandlines Danmark glemte sidste forår at oplyse om, at et slagtilbud på en færgebillet til Tyskland kun var gyldig, hvis man sejlede frem og tilbage samme dag.

 

”Det er helt afgørende, at forbrugeren får nødvendige oplysninger i annoncen for at kunne vurdere om tilbuddet er attraktivt,” siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i pressemeddelelse ifølge Ritzau og tilføjer:

”Her manglede en væsentlig oplysning, derfor bøden. I sidste ende er det også til den erhvervsdrivendes fordel, at tilbuddet er beskrevet præcist.”

 

Scandlines Danmark annoncerede i foråret 2010 med en returbillet til færgen til Tyskland for 500 kr., men glemte at oplyse, at man skulle tage frem og tilbage samme sag. Den manglende information blev opdaget af Scandlines selv og rettet, men først efter den første dags annoncer. Scandlines har accepteret bøden.

 
”Vi ærgrer os og kan kun beklage svipseren. Jeg er glad for, at vi selv havde rettet fejlen inden henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden,” sagde Scandlines’ marketingchef, Christian Høngaard, i august sidste år.

 

Scandlines er et af Europas største rederier. Dets kerneforretning er befordring mellem Danmark, Tyskland og Sverige samt til de baltiske lande og Finland. Scandlines transporterer årligt 13 mio. passagerer, 3 mio. personbiler samt 750.000 lastbiler.

 

Skrevet af redaktionen