Scandlines med to hybridfærger på Gedser-Rostock

Foto: Lars Sørensen.

Søndag indsatte Scandlines sine to nye hybridfærger M/F Berlin og M/F Copenhagen i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock.

Færgerne blev oprindeligt udviklet med kombineret dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift. I forbindelse med færdiggørelsen på det fynske værft Fayard A/S blev der installeret en batteripakke, så skibene i dag sejler som hybridfærger. Siden afleveringen har der været planlagt et mindre værftsophold for at færdiggøre de tekniske installationer. Det er nu slut, og de to færger gik søndag aften i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock.

De to nye færger drives af Scandlines hybridsystem, der kombinerer brugen af dieselgenerator og batteriinstallation. Hybridsystemet sørger for, at dieselmotoren udnytter brændstoffet mere effektivt samtidig med, at der er en redundant strømforsyning, hvis en dieselmotor skulle stoppe utilsigtet. Sammen med andre optimeringer er færgernes brændstofforbrug reduceret til næsten en tredjedel pr overfart pr bil sammenlignet med de hidtidige færger på ruten.

De nye færger har også et røgrensningsanlæg, der vasker mindst 90% af svovl og partikler ud af færgens udstødning og sender i stedet vanddampe op af skorstenen.

Med en ydelse på 18.000 kW sejler færgerne op til 22 knob (cirka 41 km/t), og de 48,9 km mellem Gedser og Rostock tilbagelægges på 1 time og 45 minutter.

Hver af de nye færger har plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, og kapaciteten er dermed mere end fordoblet. Der er nu op til 21 daglige afgange.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.