Scandlines overtager kasserede skibe

scandlinesFærgerederiet har fået overdraget de to skrog fra boet efter P+S Werften i Stralsund. Rederiet afviste at købe skibene i sin tid, da de ikke levede op til de aftalte betingelser og blandt andet var for tunge til at kunne benytte de planlagte havne.

Nu skal de to skibe overføres til et andet værft, så de kan blive klargjort til afløsning på Gedser-Rostock af M/F Kronprins Frederik og M/F Prins Joachim.

Scandlines arbejder på nye specifikationer for om- og færdigbygning af skibene, og er i dialog med flere nordeuropæiske værfter om  tilbud på opgaven. For at reducere vægten skæres det øverste passagerdæk formentlig af, og styrehus og besætningsaptering erstattes med konstruktioner i aluminium. Herved sænkes skibenes tyngdepunkt, så de opfylder alle stabilitetskrav. Dødvægten øges, så de som planlagt kan medtage 96 lastbiler eller 480 biler. Antallet af passagerer reduceres dog fra 1.500 til 1.300.

Da erfaringerne med hybridsystemet, der er installeret på M/F Prinsesse Benedikte på Rødby-Puttgarden, er særdeles gode, vil de to nye færger også blive udstyret med hybridsystem. I kombination med en scrubber vil færgerne dermed fra indsættelsen opfylde de nye emissionskrav, der træder i kraft den 1. januar 2015.

Scandlines forventer at indgå en aftale med et værft i løbet af april.