Et Europa i recession med indbyggere, som får sværere og sværere ved at få pengene til at slå til, rejser ikke på discountferie med 10 kilo bagage, som Ryanairs stifter, Michael O’Leary, mente forleden i Billund. De bliver hjemme, indtil de har råd til en anstændig ferie.
Den irske nøjsomhed, som O’Leary synes at repræsentere, stammer måske fra hans grønne ø med tørvemoser og fattige indbyggere i lerklinede huse med stengærde omkring, og som udvandrede til USA, hvis de da ikke forinden var døde af kartoffelsygen.
Hvordan kan ”mit grønne, dejlige Irland” dog fostre en så selvpralende figur, som ham der i denne uge gæstede Billund. En mand, der i den grad forherliger sine egen bedrifter, og latterliggøre alle andre.
Michael O’Leary venter blot på, at SAS skal blive solgt til Lufthansa, og Norwegian mere eller mindre give op. Cimber Sterling gider han overhovedet ikke nævne. Men i det hele taget er det alt for dyrt at flyve i Skandinavien. Og de skandinaviske lufthavne er alt for dyre – i hvert fald København.
Det sidste har han måske ret i. Jeg forstår heller ikke, hvordan man i fuld alvor kan bygge en lavpristerminal til 200 mio. kr. og blot give 20 kr. i rabat pr. passager. Den manglende tilslutning fra alle andre end Easyjet taler jo også sit tydelige sprog.
Men serviceniveauet er mærkværdig tale af Michael O’Leary. Som om det intet betyder for oplevelsen, når man skal rejse. Lad os bare komme frem, om vi så skal stå op i flyet og betale for at komme på toilettet.
Nogle af de fem nye Ryanair-destinationer fra Billund – Caracassone i Frankrig, Krakow i Polen og Zadar i Kroatien – går måske ikke lige hjem hos jyderne. Og går det ikke, forsvinder Ryanair hurtigt igen. De har før trukket tæppet væk under en lufthavn. Spørg bare i Esbjerg.
Ender det med at det irske selskab pirrer for meget hos Lufthansa, KLM, Air France, Sun-Air, Norwegian med flere, kunne det værre, at de forsvinder. For slet ikke at tale om Cimber Sterling, som må komme med en plan for fremtiden inden jul.
Når der er gået et års tid, finder Ryanair nogle helt nye destinationer. Så kan de nemlig ikke få særligt markedsføringstilskud længere på grund af EU-regler.
Nyd det mens det varer i Billund. Det er en lufthavn, der vil noget og kan tiltrække selv Michael O’Leary i nissehue og Legoklodser. Men, holder det mon? Hvad tror du?