Sensorer kan opdage revner i fly-vinger

Planen er at sætte sensorer på vingerne, der kan registrere revner og brud. Forskerne fra Cardiff University kan endda forsyne sensorerne med CO2-neutral strøm, skriver Ingeniøren.dk

 

Revner i vingerne er ikke bare et sikkerhedsmæssigt problem. Airbus opdagede i januar revner i de beslag, ribs, som holder vingernes overflade på plads i verdens største passagerfly, A-380. Airbus havde anvendt nye materialer i vingerne.

 

I maj sagde Airbus’ daværende adm. direktør, Tom Enders, under Airbus Innovation Days i Toulouse, at Airbus havde troet, man havde en bedre forståelse af materialeegenskaberne, end det var tilfældet. Det kostede Airbus 1,3 milliarder kr. at udbedre skaderne alene i løbet af årets første halvår.

 

”Vi havde valgt en type aluminium, der ikke var testet ved meget høje og lave temperaturer. Nu bruges samme type aluminium som i andre Airbus-fly, der klarer disse udfordringer,” sagde Tom Enders, der i dag er direktør for Airbus’ moderselskab, EADS, til pressefolkene, herunder takeoff.dk, ved Airbus Innovation Days. Han fortsatte: ”Fejlen skyldtes, at vi gjorde noget, vi ikke forstod.”

 

Både Boeing og Airbus støtter økonomisk forskningen på universitetet i Cardiff, som skal sikre, at revner opdages tidligere end i dag, skriver Ingeniøren.

Skrevet af redaktionen