Sigridur ”Sigga” Hellen Sveinsdóttir, til venstre, forlader Icelandair og går på pension. Hun afløses af Phedra Maren Thompson, her er duoen forleden ved Danish Travel Awards. Foto: Michael Stub.

Sigga siger farvel til Icelandair

Efter knap 35 år hos Icelandair i Danmark takker salgschef ”Sigga” Sveinsdóttir – en af de mest kendte profiler i den flyvende del af danske rejsebranche – af og går på pension. Afløseren er klar.

Mange i rejsebranchen – i rejsebureauer og andre flyselskaber – kender ”Sigga fra Icelandair.”

Sigridur Hellen Sveinsdóttir, hvis titel i dag er sales manager for Danmark, er en markant profil der i årevis har været en kendt, synlig og hjælpsom ambassadør for Icelandair.

Mange rejsebureauagenter kender hende også fra utallige gode studieture med Icelandair til flyselskabets nordamerikanske destinationer. Også på dette område har Icelandair gennem årene været meget mere aktiv og indbydende end mange andre flyselskaber.

Men nu har Sigga Sveinsdóttir valgt at gå på pension, og tilslutter sig dermed den lille skare af højtprofilerede personligheder fra flyselskaberne, der de seneste år har valgt at trække stikket og fortsætte i pensionisternes rækker.

Gruppen tæller blandt andet Flemming Sonne fra Thai Airways, Allan Hoffery fra Singapore Airlines og Pia Lind fra Qatar Airways – blot for at nævne nogle af dem, hvis flyselskaber er online i Danmark.

Udannet som skolelærer
Det lå ikke umiddelbart i kortene, at Sigga Sveinsdóttir skulle gøre karriere i luftfarten. Hun blev nemlig uddannet som skolelærer i Island, men tog et job i et islandsk incomingbureau, der blandt andet kunne bruge hendes tyskkundskaber.

”Jeg tjente mere i incomingbureauet end som skolelærer,” siger i dag 67-årige Sigga Sveinsdóttir til Standby.dk

Men hun besluttede, at der skulle ske noget nyt. Hun opsagde sin stilling i Island og flyttede i 1988 til København – og søgte en stilling hos Icelandair.

Sigga Sveinsdóttir begyndte hos Icelandair i København den 11. januar 1988 – så havde hun lige ventet med pensioneringen til dén dato næste år, så havde hun også kunne fejre 35 år hos flyselskabet.

”Det var egentlig kun min tanke at bo i København et par år – nu er der gået 35,” siger Sigga Sveinsdóttir, der bor med sin mand i Nærum nord for København.

Fra ét til fire daglige fly
Sigga Sveinsdóttir begyndte hos Icelandair på områder som billetudstedelse og bookinger. Dengang, før al nutidens teknologi, hvor det meste foregår online, ringede rejsebureauer til flyselskaberne for at høre, om de havde plads på en afgang.

Flyvninger var der ikke mange af i ”gamle dage,” Icelandair havde én afgang om dagen fra Keflavik, Islands hovedlufthavn, til Københavns Lufthavn – i dag er der i højsæsonen op til fire flyvninger om dagen.

I 2019, året før coronakrisen, havde Icelandair over 400.000 årlige passagerer til og fra Københavns Lufthavn. Hertil kommer sæsonruten til Billund Lufthavn. Icelandair fik i øvrigt sit nuværende navn i 1973, men rødderne går tilbage til 1937.

Og at Icelandair gør det godt blev understreget tidligere på måneden. Her landede flyselskabet på en flot tredjeplads i kategorien Bedste Flyselskab i Europa ved Danish Travel Awards – kun overgået af vinderen Norwegian og KLM.

Icelandair-passagererne skulle dengang som nu dels til selve sagaøen, men ikke mindst videre til Nordamerika. Icelandair har i dag 14 destinationer i USA og Canada – nogle flyves hele året, andre er sæsonruter; hertil kommer blandt andet fire grønlandske-destinationer.

Fra papirbilletter til digitalt
Sigga Sveinsdóttir begyndte at arbejde med grupper (over ti rejsende, red.) i begyndelse af 1990’erne og blev først account manager og i 2008 sales manager Denmark.

Icelandairs kontor i København har flere gange holdt flyttedag, i dag er residensen tæt på shoppingcentret Fisketorvet. Hér har Icelandair 14 medarbejdere, nogle arbejder med Danmark, andre med Skandinavien, resten af Europa eller globalt. Kontoret i København dækker blandt andet salg og marketing, administration, agent helpdesk, IT og lufthavnen.

”Der er sket meget på alle de år, flyselskaberne er gået fra papirbilletter til at være digitale. I starten kunne rejsebureauerne ikke selv booke direkte, men skulle ringe til os, vi udstedte så billetter og sendte dem med post. Det var dengang,” siger Sigga Sveinsdóttir.

Coronakrisen kostede kunder for onlinebureauer
Hun glæder sig blandt andet over, at flyrejser i kraft af faldende billetpriser næsten er blevet mere allemandseje.

”Da jeg begyndte hos Icelandair for snart 35 år siden kostede den vistnok billigste flybillet mellem København og Island 3.175 kroner. Nu om dage kan man købe billetter til det halve. Alt andet er steget. Det passer godt med Icelandairs filosofi om, at flyvning skal være for alle, i hvert fald for de fleste. Dermed rejser folk også meget mere end før,” siger Sigga Sveinsdóttir .

”Rejsebureauerne er stadig en stor del af vores kundegruppe. Vi sælger også meget via vores hjemmeside,” siger hun og tilføjer:

”Der var nok en periode før coronakrisen, hvor onlinerejsebureauerne var meget stærke. Men jeg fornemmer, at de har mistet kunder under coronakrisen, fordi onlinebureauerne typisk ikke giver personlig service som rigtige rejsebureauer eller seriøse flyselskaber.”

I afslapnings-mode inden afskedsreceptionen
Hos Icelandair i Danmark bliver Sigga Sveinsdóttir afløst af en anden islænding, Phedra Maren Thompson, der har været på Icelandairs kontor i København siden 2006.

Phedra Maren Thompson er allerede et kendt ansigt i den danske rejsebranche, hun har mange gange været på opgaver med Sigga eller har selv vist Icelandairs flag til for eksempel workshops.

Nu overtager Phedra Maren Thompson efter Sigga; der er afskedsreception den 3. november – selv siger Sigga forud for at hun takker af:  ”Jeg er kommet i et afslapnings-mode.”

Og om indholdet i fremtiden som pensionist siger hun: ”Når man går på pension ved man ikke, hvad man går ud i, men jeg vil ikke arbejde til jeg er fór gammel.

Nu skal vi rejse, uden at tage hensyn til antal feriedage. Jeg elsker at vandre, at være ude i naturen. Jeg bruger også tid på yoga og gymnastik, at læse bøger, at lave mad. Der er nok at se til – også til ting, der ikke før har været nok tid til. Og man skal stoppe mens legen er god. Og så skal man give de unge mulighed for at komme til.”

 

Relaterede artikler:

Icelandair leverer rekordomsætning i tredje kvartal

Kæmpe LEGO-fly til Icelandair-jubilæum i Billund

Icelandair vil købe yderligere fire Boeing 737 MAX