Singapore Airlines overvejer Stockholm-rute til Moskva

Premium Economy hos Singapore Airlines, der har denne klasse på sine Airbus A350 og A380 samt Boeing B777-300 ER. Det er sidstnævnte der fra 10. august kommer til Københavns Lufthavn.

LUFTFART: Sidste år stoppede SAS ruterne til Moskva fra København og Stockholm. Nu kan Star Alliancen måske igen få forbindelse fra Skandinavien til Ruslands hovedstad. Ligeledes fremrykker Singapore Airlines start af fly med First og Premium Class til København.

For under en måned siden åbnede Singapore Airlines fra Singapore via Moskva til Stockholm og samme vej retur med fem Airbus A350-900 om ugen. Airbus A350-900 har i versionen til Arlanda 253 sæder – 42 på Business, 24 på den nye Premium Economy og 187 på Economy. Premium, der har sin egen kabine, er produktet mellem Economy og business.

I år fejrer Singapore Airlines 40 års jubilæum på ruten til Københavns Lufthavn, hvor selskabet også har fem ugentlige fly – i dette tilfælde fløjet med Boeing B777-200.

Singapore Airlines har trafikrettigheder mellem Stockholm og Moskva – og Star Alliance-medlemmet overvejer i denne tid, om det skal åbne for denne mulighed.

”Vi har en beslutning inden to uger,” siger flyselskabets nordiske salgsdirektør, Allan Hoffery, til standby.dk

Bliver beslutningen taget, kan Star-partneren SAS f.eks. fra København flyve passagerer til Stockholm, hvorfra de fortsætter med Singapore Airlines til Moskva.

Sidste år indstillede SAS sine flyvninger fra såvel København som Stockholm til den russiske hovedstad pga. faldende efterspørgsel. I dag flyver kun russiske Aeroflot to gange om dagen mellem Moskva og København.

55.000 kr. for First Class

Også i går meddelte Singapore Airlines, at selskabet fremrykker introduktionen af Boeing B777-300ER (Extended Range) på den direkte rute fra Singapore til København. Den større type skulle være indsat på de fem ugentlige flyvninger fra starten af vinterprogrammet sidst i oktober, men det bliver nu allerede fra 10. august.

Ud over business og economy class har Boeing B777-300ER i versionen til København også to nye klasser, Premium Economy og First Class. Der er dog kun fire sæder på første klasse, men Singapore Airlines bliver eneste flyselskab i Københavns Lufthavn med dette produkt.

”Fremrykningen af Boeing B777-300ER på København med Premium Economy og First Class skyldes kæmpe efterspørgsel på Premium; nogle firmaer tillader ikke deres ansatte at flyve business class, men accepterer Premium,” siger Allan Hoffery til standby.dk og tilføjer, at der også er solgt billetter til selskabets First Class – her er prisen for en returbillet mellem København og Singapore omkring 55.000 kr.

”Vi er overvældet over den positive reaktion fra især det danske og norske marked, der har vist stor interesse siden vi i maj oplyste, at vi ville indsætte den større Boeing B777-300ER med også 1. klasse og Premium Economy på den direkte rute fra København,” siger Allan Hoffery.

Dobbelt så stor business class

Boeing 777-300ER–typen på København har også en næsten dobbelt så stor Business Class som den nuværende Boeing B777-200.

Boeing 777-300ER har i versionen på ruten de fem gange om ugen til København 264 pladser på de fire klasser, nemlig: 4 sæder på første klasse, 48 på business class, 28 på premium economy samt 184 på ren economy. Dette betyder at Singapore Airlines i forhold til i dag vil tilbyde to nye klasser til København i form af første klasse og premium economy.

Boeing B777-200ER, der i dag flyver ruten til Købehavn, har syv sæder mere – nemlig 26 på business class og 245 på economy.

Det kommende nye type har dermed 80 premium-sæder (First, Business og Premium Economy) mod den nuværende versions blot 26 business-sæder. Flyændringen betyder dermed også 61 færre economy-sæder, et fald på 33 pct.

”Den nye flytype, B777-300, fordobler næsten antallet af sæder på business class. Der er så stor efterspørgsel på Premium, at vi ofte må vi sende skandinaviske passagerer til nogle af de andre lufthavne i Europa, vi betjener med denne klasse,” sagde Allan Hoffery for nylig til standby.dk

Han tilføjede, at Singapore Airlines ”hele tiden” undersøger basis for at flyve dagligt mellem Singapore og København – i stedet for de fem ugentlige fly.

Samlet flyver Singapore Airlines i Europa til 15 lufthavne i 11 lande.