LUFTFART: Et europæisk flyselskab må højst være 49 procent ejet af kapital uden for EU. Derfor følger Kommissionen tæt Etihads opkøb i øjeblikket og indskærper regler for andre, som måtte blive fristet.
Etihad Airways køber op og investerer i europæiske flyselskaber. Ofte selskaber som har hårdt brug for en økonomisk indsprøjtning for ikke at forbløde. Opkøbene kunne også være et strategisk skridt for at finde fodfæste og konkurrere med store europæiske flyselskaber som Lufthansa, Air France og British Airways.
Derfor minder EU Kommissionen nu om, hvilke regler der gælder, og hvordan man undgår, at de misbruges ved tænkte nye konstruktioner.
Etihad har investeret i Aer Lingus, Air Berlin, Air Serbia og har vist interesse for Alitalia. I intet tilfælde må andelen af aktiekapitalen udenfor EU komme over 49 procent, sådan at den fremmede investor får kontrol over selskabet.
”Vi strammer skruen,” siger EU Kommissær Matthias Ruete. ”Der har været tilfælde de senere år, hvor vi har advaret staterne om, at reglen skal overholdes skarpt. Vi vil ikke forhindre fermmed investering, blot sikre os, at reglerne ikke brydes, ” tilføjer han.
Selv om man ikke har aktiemajoriteten i et flyselskab, er indflydelsen på selskabets drift alligevel ret så stor for en ejer med 49 procent.
Derfor vil Etihads indtog i Europa blive fulgt tæt både af EU Kommissionen og af konkurrenterne i fremtiden.