Det tyske Meyer Werft, der er mest kendt for sine krydstogtskibe, vil via nyt tiltag nu også bygge flydende hotelplatforme til for eksempel byer med plads i havnen. Det første er klar i 2027.
I et nyt samarbejde vil virksomhederne finske Meyer Floating Solutions og britiske Morfield Floating Hotel bygge flydende hotelplatforme. Det første med 120 værelser bliver et boutiquehotel ved havnefronten i Wales’ hovedstad, Cardiff.
Meyer Floating Solutions, der har hjemme i finske Turku (Åbo), ejes af tyske Meyer Werft. Det er også i Turku, at Meyer Werft blandt andet bygger verdens største krydstogtskibe, Icon-klassen for Royal Caribbean International.
Om det nye flydende hotelprojekt siger Kaj Casén, direktør for Meyer Floating Solutions, i en pressemeddelelse: ”Vi vil vise, hvad der er muligt med moderne flydende arkitektur. Pressemeddelelsen oplyser ikke prisen for det nye tiltag med et flydende hotel.
”Hotelskibet,” der ikke kan sejle, bygges ved værftet og slæbes herefter til Cardiff, hvor det forventes at åbne i 2027. Når det flydende hotel er kommet til byen, kobles det på byens strøm- og kloaksystem.
Hotelplatformen bliver high-tech og kommer til at ligge tæt på en kommende arena i Cardiff med plads til 15.000 publikummer, skriver BBC. Den flydende løsning kan være billigere for initiativtagere i forskellige byer, fordi der ikke skal købes dyre kvadratmeter på jorden.
Bygger verdens største krydstogtskibe
Meyer Werft i finske Turku bygger som nævnt verdens største krydstogtskibe, det er i disse år skibene i Icon-klassen hos Royal Caribbean International under Royal Caribbean Group.
Det første skib, Icon of the Seas, er leveret. Til august følger det næste, Star of the Seas. I alt har RCI bestilt fire Icon-skibe og har option på yderligere to. Icon-skibene har plads til næsten 10.000 passagerer og besætningsmedlemmer. Hvert skib koster på den anden side af ni milliarder kroner.
Hele Royal Caribbean Group tæller foreløbig 66 krydstogtskibe. Heraf er næsten halvdelen hos Royal Caribbean International, mainstream-varemærket i Royal Caribbean Group.
Resten sejler blandt for det lidt finere Celebrity Cruises samt RCG’s highend-produkt, Silversea Cruises. Desuden ejer RCG via joint ventures 50 procent af såvel TUI Cruises som Hapag-Lloyd Cruises.
Relaterede artikler:
16.000 hotelprojekter på tegnebrættet

STANDBY.DK Nyt om rejser


