Skrot bare turistfilm om Danmark

Jeg har set mange turistfilm om Danmark i et langt liv med turisme og rejseliv, og bortset fra Danmarksfilmen med Victor Borge har jeg sjældent været imponeret. Uagtet, hvor mange millioner kroner, der har været brugt på projektet.

Til gengæld ved jeg nu, hvordan jeg – og med mig mange andre – kan gribes af stemninger, regnvejr, solnedgang og gastronomi i det Danmark vi lever i.  Takket være en TV-serie, som desværre slutter i morgen aften på DR 2 med den sidste af fire udsendelser.

Det er parret Anne Hjernøe og Anders Agger, som igen i år har fået lov at boltre sig i samfulde otte timer i fire udsendelser. I år gælder det danske slotte og herregårde. Nogen mere spændende end andre. Foreløbig top til Dragsholm Slot og bund til Liselund på Møn – men med et meget højt bundniveau.

De to bragte os i fjor rundt på danske badehoteller. De satser på historie, kultur og gastronomi med fortræffelige fotografer bag kameraerne. Hvilke solnedgange, hvilken dansk mad af fornem kvalitet, hvor Anne selv sammen med sine kokkekollegaer har været ude i naturen og hentet råvarerne. Skøn underlægningsmusik med det bedste fra den danske sangskat.

To timer er længe. Ja, og det ville have vundet ved at skære en halv time fra, men der en betagende ro over det det hele. Ikke noget jappeværk. Ikke nogen af TV-avisens faste kommentarer ”Ganske kort, her til sidst.”

Vi gribes og kommer med. I Anders Aggers smarte biler, eller gamle repromodeller. Vi cykler ned til stranden og tager en dukkert i havet. Eller fanger fisk i voldgraven, som senere tilberedes i slottets store køkken.

Vi ser værelser, som bestemt ikke er noget at råbe hurra for, som for eksempel på Liselund Slot, men vi ser også drøn af eksklusive suiter – og vi møder ganske almindelige danskere, glade for ferie i deres eget land.

I morgen er det slut. Da gælder det hele tre slotte, nemlig Kokkedal, St. Restrup og Gl. Vrå Slot. Brug en helt speciel sommeraften på DR 2.
Og til Visit Danmark. Køb af DR, klip det hele ned til en lille time, og bring det ud til hele verden. Den bedste reklame noget land kan ønske sig.

 

Skrevet af Ejvind Olesen