Skuffelse over værelset topper klageliste på pakkerejser

ANKENÆVN:  På de næste pladser følger rundrejser, krydstogter og forsinkelser i transporten. Rejseformer helt uden klager er billeje, kurophold og fiskerejser.

Af Ejvind Olesen

Hvis det danske rejseliv kun bestod af folk i lejet bil på kurophold afvekslende med en fisketur i nærmeste elv eller sø, kunne vi godt nedlægge Rejse Ankenævnet. Det er nemlig de tre kategorier i årsrapporten for sidste år, som ikke har haft en eneste klage ud af de 232 kendelser.

For nylig kom det frem, at der er 31 procent flere klager end året før, og nu foreligger den endelige rapport fra Nævnet. I sig selv er et tal på 232 forsvindende lille i forhold til et par millioner rejser, men dog altså en stigning på nævnte procent fra 2015 og udtryk for en tendens. ”Skru ned for jeres forventninger”, sagde en kendt fodboldtræner engang på et mærkeligt sprog. Måske kunne det være en appel til rejsende.

Flest klager er der i sektoren for indkvartering, hvor danske rejsearrangører måske skal til at se lidt nøjere på hotelkvaliteten. Værelsernes størrelse og møblering for eksempel. Og faciliteter i det hele taget. Følger charterhotellet med tiden, eller er forventningerne for høje i forhold til prisen?

Rundrejser får også en svirp af pisken med et klagetal på 13,4 procent på andenpladsen, og lidt overraskende er krydstogter nr. tre på den sorte liste. Det er i procenter dobbelt så meget som året før. Der er også solgt langt flere krydstogter, men tendensen kan rederierne ikke løbe fra. Faldende service og stigende priser høres oftere i de kredse. Mangel på informationer ved salg af turen, og manglende anløb på grund af vejret, er måske nok så ofte det virkelige grundlag til klagen.” Jeg skulle have været til Sct. Thomas, men kom det ikke på grund af orkanen.” Den slags er der flere af.

Det er ganske interessant, at det kniber for bureauerne at leve op til forventninger med de vilde dyr på en safari med 4,7 pct. klager. Men igen. Der er altså kun tale om 11 klager. Det er dyre rejser, der er tale om, men arrangørerne arbejder under vanskelige forhold.

Top fem blandt de rejser, der er klaget mest over med afsagte kendelser, ser således ud: 1. Indkvartering, Indretning, udstyr størrelse – 54 klager. 2. Rundrejser – 31 klager. 3. Krydstogter – 21 klager.  4. Faciliteter -20 klager og 5. Støjgener – 18 klager.