Slut med megastore krydstogtskibe

Selv om de to megaskibe, Oasis og Allure, ser ud til at give RCCL langt større indtjening end budgetteret, har den samlede udgift på ca. 17 milliarder kr. alligevel været så stor en udskrivning, at der er brug for en længere pause.

Ved pressemødet i forbindelse med premiere sejladsen med Allure, ville topledelsen ikke givet noget klart svar om fremtiden. I dagene efter mener Wall Street analytikere, at der kommer endnu en nybygning i mellemklassen, men ikke før 2014. Den får plads til ca. 4.000 passagerer i modsætning til over 6.000 på Allure of The Seas.

Analytikerne bemærker, at heller ikke det største krydstogtrederi i verden, Carnival Cruise Line, har nye skibe i pipelinen. Der bliver større og større behov for at gå ind til nye havne, ikke mindst i Caribien, og her kommer megaskibene til kort.

Chefredaktør Anne Orholt, Stand By Nordic, var med som eneste danske journalist om bord på Allure ved præsentationsturen fra Fort Lauderdale. Læs mere om det, som med de helt små marginaler, kan kalde sig for verdens største krydstogtskib, i ny udgave af bladet, der udkommer i næste uge.

 

Skrevet af Ejvind Olesen